הבסיס ההכרחי לקידום האתר בגוגל הוא אופטימיזציה של האתר למנועי חיפוש: on site optimization. האופטימיזציה הבסיסית כוללת 10 פעולות פשוטות שיוסברו במדריך זה. האופטימיזציה תסייע לבוטים של גוגל להבין את האתר שלכם טוב יותר ולדרג אותו גבוה יותר בתוצאות החיפוש.

המדריך שלפניכם מתאים לבעלי אתרים ללא נסיון מקצועי ב-SEO, שאינם יודעים מה זה אופטימיזציה ואיך להתחיל.

אם אתם עובדים עם מערכת ZEFO, תוכלו להנות מליווי צמוד של תהליך האופטימיזציה והתראה על כל בעיית אופטימיזציה באתר.

השבועיים הראשונים עלינו - בואו להתנסות בחינם במערכת ZEFO!
התנסות חינם

גשו אל האופטימיזציה לאחר שביצעתם מחקר מילות מפתח לאתר והתאמתם לכל דף את ביטויי המפתח שלו. קראו כאן איך לבצע מחקר מילות מפתח לאתר >

10 השלבים לביצוע אופטימיזציה למנועי חיפוש:

  1. Title – כותרת הדף
  2. Description – תיאור הדף
  3. כותרות וטקסטים
  4. ALT text
  5. Schema.org Structured data – מידע מובנה סכימה
  6. קישורים פנימיים
  7. תגיות noindex
  8. שכפולי תוכן ותג קנוניקל
  9. אתר מהיר, מאובטח ומותאם למובייל
  10. מעקב ושיפור

לפני הכל: תוכן איכותי ורלוונטי חשוב יותר מאופטימיזציה

חלפו הימים שגוגל מודד את איכות ורלוונטיות הדף על סמך מילות מפתח וקישורים בלבד. לאיכות התוכן ומידת תרומתו לגולש יש משקל חשוב יותר מאשר לאופטימיזציה הטכנית. לכן, לפני הכל: הקפידו לכתוב תוכן הרבה יותר טוב ומקיף משל המתחרים שלכם והגישו אותו בצורה קריאה ונוחה.

אחרי שכתבתם, גשו לאופטימיזציה ב-10 שלבים פשוטים:

1. אופטימיזציה לתגית ה-Title

תגית ה-title היא הכותרת שמופיעה כקישור לחיץ בדף תוצאות החיפוש ובשיתופים חברתיים. ניתן לראות אותה בכותרת הלשונית בדפדפן.

אורך ה-title האופטימלי: 50-60 תוים. (זו הערכה בלבד, כיון שהאורך המקסימלי שגוגל מציג נמדד בפיקסלים ולא בתוים). ZEFO מתריעה על titles מעל 70 תווים, כיוון שהם בוודאות יחתכו בתצוגת תוצאות החיפוש.

מבנה: ה-title צריך לשקף את נושא הדף, "למכור" את הערך המוסף שלו, להכיל את ביטויי המפתח המרכזיים שלו ורצוי בסוף גם את שם המותג.

שילוב ביטוי מפתח ב-title יתרום לקידום הביטוי ולכן ZEFO תתריע בפניכם על כל דף באתר בו חסר ביטוי מפתח חשוב. שילוב של ביטוי מפתח מעל פעמיים ב title עלול להחשב בעיני גוגל כדחיסה מלאכותית ולכן גם במצב כזה תקבלו התראה מ-ZEFO.

הוספת הערך המוסף של הדף ל-title תעלה את אחוז ההקלקות על התוצאה (CTR) ובכך גם יתרום לקידום.

דוגמא: אטרקציות לבת מצווה – הטרנדים החמים של 2020 – משה הפקות

2. Description – תגית התיאור

ה-description (תיאור הדף) עשוי להופיע בדף תוצאות מתחת ל-title.

ל-description אין השפעה ישירה על קידום האתר, אבל כשהוא מופיע בתוצאת החיפוש, הוא משפיע על אחוז ההקלקות ולכן עשוי לתרום לתנועה לאתר ובעקיפין גם לקידום.

אורך ה-description: האורך האופטימלי הוא 150-160 תוים.

תוכן: ה-description הוא המקום שלכם לכתוב תיאור מחמיא שימשוך גולשים אל הדף שלכם. במידה וביטוי החיפוש יופיע בתיאור, גוגל ידגיש אותו בדף התוצאות, מה שיבליט אותו ויעלה את אחוז ההקלקות. לכן שלבו ככל הניתן את ביטויי המפתח של הדף.

בעיות אופטימיזציה ב-description, כמו גם בעיות אופטימיזציה אחרות המתוארות במדריך זה, מוצגות ב-ZEFO על פי רמת החומרה שלהן:

3. כותרות וטקסטים: On Page SEO

צפיפות מילות מפתח

אם אתם נמנים על ותיקי התחום ומכירים את המושג הארכאי "צפיפות מילות מפתח", זה הזמן לשכוח ממנו סופית. אין שום יתרון קידומי לטקסט עם צפיפות מילות מפתח גבוהה ולכן אין טעם לחשב או לספור מופעי מילים. אם הקפדתם לכתוב תוכן ממוקד שעונה לצורך של הגולשים, מילות המפתח כבר יופיעו בו.

על מה בכל זאת מומלץ להקפיד בכתיבה?

אורך הטקסט: בחיפושי מידע, לרוב יש יתרון לכתיבת תוכן ארוך ומקיף. בחיפושי שירותים, מוצרים או נתונים ספציפיים – אין צורך להעמיס טקסטים ארוכים ומיותרים. הרעיון הוא תמיד זהה: לענות לגולש על הצורך שלו באופן הטוב ביותר.

חלוקת טקסטים ארוכים למקטעים עם כותרות משנה: הכותרות מסייעות לגוגל להבין את הנושאים המרכזיים בדף ומקלות על הגולשים את סריקה וחיפוש המידע בדף.

שילוב ביטויי מפתח ראשיים ומשניים בכותרת הראשית ובכותרות המשנה: שלבו ביטויי מפתח. לא בהגזמה, לא בכל כותרות המשנה, באופן טבעי.

סימון הכותרת הראשית וכותרות המשנה ככותרות HTML  H1, H2, H3: כותרת מבחינת גוגל, זה לא מה שסימנתם בפונט גדול וצבעוני, אלא מה שמוגדר כ Html heading. לכן הקפידו לסמן את הכותרת הראשית ואת כותרות המשנה ככותרות H בעורך האתר.

ZEFO מציגה את רשימת כל הדפים המקודמים באתר ומפרטת בין השאר את כמות המילים בכל דף ואת כמות הכותרות, כך שתוכלו לגלות בקלות איזה דפים כדאי לשפר ואיזה תקינים:

שימוש במילים רלוונטיות: אל תצמדו בכוח לביטויי המפתח המדוייקים. ההיפך: השתמשו בהטיות, במילים נרדפות ובמונחים קרובים – גוגל מעריך את רלוונטיות התוכן שלכם בין השאר על פי ההקשר בין המילים. זו עוד סיבה לכתוב תכנים שהם מפורטים ומקיפים. בנוסף לעובדה שהם ידורגו על יותר ביטויי זנב ארוך, הם יכילו יותר ביטויים רלוונטים שיהוו אינדיקציה לגוגל שהתוכן איכותי.

צריך לציין שעם השנים גוגל לומד לדרג תכנים איכותיים גם כאשר מילות המפתח לא מופיעות בהם. ועדיין ההמלצה שלנו היא לעזור לו ולשלב את הביטויים באופן טבעי ולא מוגזם.

4. ALT text

כאשר מטמיעים תמונה בדף, יש לשייך לה גם טקסט אלטרנטיבי, ALT, שיופיע במקרים בהם אין לדפדפן אפשרות להציג את התמונה. הטקסט מסייע למנועי חיפוש (ולכלים נוספים כגון כלי הנגשה) להבין מה מופיע בתמונה.

איך תדעו מה לכתוב ב-ALT? פשוט דמיינו שאתם מתארים את התמונה למי שלא יכול לראותה.

נוכחות מילות מפתח ב-ALT תורמת לקידום אבל אל תשלבו מילות מפתח אם הן לא באמת מתארות את התמונה. זה ספאמי וזה נוגד את חוק הנגישות. פשוט שלבו תמונות רלוונטיות, זה יסייע גם בקידום בגוגל תמונות.

5. Schema.org Structured Data

בשנים האחרונות גוגל מציג בדף תוצאות החיפוש יותר ויותר תוצאות "עשירות". תוצאה עשירה כוללת סימונים נוספים מעבר לתיאור טקסטואלי: דירוג גולשים וחוות דעת על מוצרים, מחירי מוצרים, סימון מתכונים וכד'. סימונים אלה מסייעים לגולשים לקבל אינפורמציה שימושית ועשויים להעלות את אחוז ההקלקות.

הדרך להעביר לגוגל מידע עשיר אודות הדף, היא בעזרת הוספת מידע מובנה (structured data) לקוד האתר. את המידע המובנה מוסיפים באמצעות תגיות microdata בפורמט schema.org.

גוגל משפרת ומעשירה את דף תוצאות החיפוש ביותר ויותר סוגי סכימה. מומלץ לעקוב אחרי סכימות חדשות ולעדכן את האתר בהתאם.

6. קישורים פנימיים

קישורים פנימיים הם קישורים בין דפי האתר עצמו. הקישורים עוזרים לגוגל להבין מה כוחו של כל דף באתר, והטקסטים המקשרים (Anchor text) עוזרים לו להבין את נושא הדף ולקדם אותו בהתאם. מבנה האתר הוא חלק חשוב בקידומו כי הוא עוזר למנועי החיפוש להבין מי הם הדפים החשובים באתר ומה הנושאים בהם האתר עוסק.

קישורי הניווט (בסרגלי האתר): מקמו את הדפים ברמת ההיררכיה התואמת את חשיבותם לקידום האתר:

  • דפים עם נושאים מרכזיים וגדולים יהיו ברמת היררכיה ראשונה בסרגל, כלומר במרחק של קליק אחד מכל דף באתר.
  • ככל שדף עוסק בנושא מצומצם יותר ופחות חשוב לקידום, כך ניתן למקם אותו ברמה היררכית נמוכה יותר.
  • במידה והאתר מכיל כמות גבוהה של דפים חשובים, בנו אותו שטוח ככל הניתן.
  • שלבו את מילת המפתח המרכזית בטקסט המקשר בסרגל.

קישורי "פירורי הלחם" (breadcrumbs): מסייעים לגוגל להבין את המבנה ההיררכי, מחזקים את כוחם של הדפים בהתאם לרמת ההיררכיה שלהם ועוזרים לגולשים לנווט באתר בהתאם לרמות ההיררכיה.

פירורי לחם תורמים בעיקר באתרי תוכן ואתרי איקומרס גדולים. הם פחות חיוניים באתרי תדמית קטנים.

קישורים בגוף הטקסט: השתמשו בהם על מנת לכוון את הגולשים באתר במסלול שיוביל אותם לביצוע הפעולה הרצויה לכם. לטקסט המקשר יש תרומה לקידום אבל, כמו בקישורים חיצוניים, גם כאן חשוב שהטקסט המקשר יהיה טבעי. אל תקשרו רק מביטויי המפתח. גוונו בין קישורים המכילים את ביטויי המפתח המרכזיים של הדף, לבין ביטויים המכילים ביטויי זנב ארוך וביטויים ללא ביטויי המפתח.

דוגמא להיררכיה ולמבנה קישורים עבור אתר מסחר: כל רמה גבוהה מקשרת לרמה שמתחתיה וכל רמה תחתונה מקשרת לכל הרמות מעליה באמצעות "פירורי לחם":

7. תגיות NOINDEX

תגית NOINDEX בדף אומרת למנועי החיפוש לא לאנדקס את הדף, ולפיכך גם לא להציג אותו בתוצאות החיפוש.

התגית יכולה להופיע בקוד ה-HTML של הדף בפקודת robots, או בקובץ חיצוני לאתר הקרוי robots.txt.

אתר אופטימלי הוא אתר בו כל הדפים בעלי ערך ייחודי פתוחים לאינדוקס של מנועי חיפוש וכל הדפים ללא ערך ייחודי, חסומים בעזרת פקודת Noindex. אם גוגל יסרוק אחוז גבוה מידי של דפים ללא ערך, כמו דפי מערכת, שכפולים, דפים עם תוכן רזה, דפים שמכילים רק תמונה שמופיעה בדף אחר וכד', האתר ייחשב כאתר לא איכותי, מה שיפגע גם בכוחם של דפי התוכן החשובים.

8. שכפולי תוכן ותגית קנוניקל

שכפולי תוכן פוגעים ב-SEO. שכפול תוכן זה מצב שבו אותו תוכן מופיע פעמיים באתר, או מופיע גם באתר אחר.

שכפולי תוכן עלולים להווצר גם בגלל תקלות טכניות. למשל: במצב בו האתר מתאנדקס גם עם www וגם ללא www ולא קיימת הפניה מגירסא אחת לשניה. דוגמא נוספת היא קיום גירסת HTTP וגירסת HTTPS ללא הפניה. במערכות מסויימות, שיוך דף למספר קטגוריות, מייצר שכפולים של הדף במספר כתובות URL.

איך מתמודדים עם שכפול תוכן?

  1. אל תצרו תוכן כפול באופן מודע – הקפידו על דפים עם תוכן מקורי ייחודי. אל תעתיקו לאתר שלכם תכנים שכבר פורסמו באתרים אחרים או ברשתות החברתיות. אל תעתיקו פסקאות מדף לדף.
  2. תגית canonical אומרת לגוגל מהו הדף המקורי שבו הופיע התוכן. כדי להמנע ממצב שבו שכפול תוכן נוצר בגלל תקלה טכנית, מומלץ להוסיף לקוד של כל דף תגית קנוניקל (canonical) שמגדירה את ה-URL של דף המקור, וכך כל עותק שנוצר בטעות יצביע על המקור וינקז אליו את כל כוח הקידום.

9. התאמה למובייל, אבטחה ומהירות

אופטימזציה לאתר היא לא רק שילוב ביטויי מפתח, יצירת קישורים וטיפול בבעיות אינדוקס. גוגל שואפת להציג לגולשים אתרים מותאמים למובייל, מאובטחים בתעודת SSL ומהירים.

ודאו שהאתר שלכם עונה לדרישות אלה.

10. מעקב, ניטור ושיפור

סיימתם בהצלחה את כל השלבים במדריך הזה? אתם בדרך הנכונה. אבל אל תחשבו שכעת אפשר לנוח על זרי הדפנה ולראות את האתר שלכם מתקדם בגוגל.

הקפידו לעקוב בתדירות גבוהה אחרי ביצועי הביטויים והעמודים שלכם באמצעות Google Search Console ו- Google Analytics. את המידע משתי המערכות האלה תוכלו לראות במערכת ZEFO, כמו גם מידע אודות המתחרים שלכם. עקבו אחרי הדירוגים והמיקומים שלכם בגוגל, ובצעו שיפורים במקומות שבהם זה נדרש.

לסיכום, ביצוע פעולות האופטימזציה במדריך זה, יתרמו גם לקידום האתר שלכם בגוגל וגם ישפרו את חווית הגלישה של המבקרים באתר שלכם.

ZEFO מציגה את נתוני האופטימיזציה של כל הדפים המקודמים באתר ומתריאה על הבעיות בהתאם לרמת החומרה, כך שתוכלו בקלות לבדוק את עבודתכם ולעקוב אחר שיפור השגיאות בהתאם לסדרי העדיפויות.

רוצים להתנסות במערכת ZEFO? שבועיים ראשונים חינם לנרשמים עכשיו!
התנסות חינם

אנחנו יודעים כמה כולם עסוקים

נשמח לעדכן כשעולה מאמר ששווה את הזמן שלך