גם בעלי האתרים הוותיקים ביותר, המדוגמים ביותר, המקודמים ביותר והאיכותיים ביותר, יודעים שמעת לעת, כאשר גוגל מעדכנת את אלגוריתם הדירוג שלה, הם עלולים לספוג פגיעה בדירוגים האורגניים של עמודי האתר שלהם עבור חיפושים שמבצעים גולשים במנוע החיפוש.
חשוב יהיה בנקודה הזאת להבחין בין שני סוגים של פגיעה בדירוגים:
- פגיעה שנובעת מעדכון כללי לאלגוריתם הדירוג של גוגל,
- פגיעה שמתבצעת בעקבות עונש ידני פרטני שהושת על האתר.
במאמר הזה, אנחנו ננסה להתייחס דווקא לתופעה הראשונה, ולהבין כיצד בעלי אתרים יכולים לפעול על מנת לתקן נזק של SEO שנגרם למיקומים של עמודי האתר שלהם בעקבות עדכון אלגוריתמי כללי. אנחנו לא נעסוק באפשרות השניה, כלומר, השתת עונש ידני פרטני על אתר אינטרנט כלשהו, בעיקר משום שכל מקרה כזה צריך יהיה להיבחן לגופו.
אז אילו פעולות צריך וכדאי שינקוט בעל אתר שחווה ירידה משמעותית בדירוגים של עמודי האתר בעקבות עדכון אלגוריתמי של גוגל? המשיכו לקרוא.
פעולה מספר 1: עיבוי התוכן באתר
לעיתים ירידה בדירוגים של האתר נובעת מן העובדה שמנוע החיפוש סבור, כי התוכן המצוי באתר לא יכול לספק מענה הולם לשאילתות שמבצעים גולשים במנוע החיפוש. במקרה כזה, חשוב יהיה לנסות ולאתר עמודים המכילים תוכן רזה, תוכן משוכפל או תוכן שלא מייצר ערך מוסף אמיתי לגולש, להסיר אותם או לעבות אותם בהתאמה, וכמובן, לבצע את ההפניות הנדרשות.
גוגל השיקה לאחרונה עדכון הנוגע לאנדוקס מקטעים. באמצעות העדכון הזה, מנסה גוגל לאתר מענה איכותי לשאילתות שמבצעים גולשים, גם אם זה נמצא כבדרך אגב בעמוד שעוסק בנושא אחר. העדכון הזה מעלה את החשיבות של יצירת תוכן מקיף, כולל ואיכותי, שמכסה את הנושא מכל היבטיו, וזאת על מנת לוודא שהגולש יוכל לקבל תשובות לכל שאלה בנושא.
פעולה מספר 2: שיפור חווית המשתמש
חווית משתמש היא מרכיב שהולך ותופס חשיבות גדולה משנה לשנה בכל הקשור אל קידום בגוגל. בשנת 2021, צפויה גוגל לעשות שימוש בקבוצת מדדים ממשפחת Core Web Vitals שמטרתה לנטר ולהעריך את חווית השימוש של גולשים באתר, הן כאשר הוא גולש באמצעות מחשב והן כאשר הוא מגיע לאתר ממכשירי מובייל שונים.
משפחת Core Web Vitals מורכבת, בין היתר, משלושה מדדים עיקריים:
LCP – קיצור של Largest Contentful Paint – מדד שעוקב אחר משך הזמן שעובר עד לטעינת האובייקט הגדול ביותר על המסך. גוגל מייחסת חשיבות למהירות טעינה משופרת על מנת לייצר חווית שימוש טובה באתר, ולמעשה מעודדת בעלי אתרים בהקשר הזה לקצר את משך הטעינה, בין היתר באמצעות אופטימיזציה של האובייקט הגדול ביותר, והחלטה האם להשאירו באתר בראיית עלות תועלת.
מדד ה – FID – קיצור של First Input Delay – עוקב אחר משך הזמן שעובר מרגע שהדפדפן ביקש לטעון עמוד מסויים, ועד שמתאפשרת אינטראקציה של הגולש עם רכיב באתר שמאפשר קבלת קלט מן המשתמש. הצבת המדד הזה על ידי גוגל נועדה לעודד בעלי אתרים לשפר את האינטראקטיביות עם הגול, בין היתר באמצעות תעדוף נכון של ביצוע סקריפטים בדפדפן.
מדד ה – CLS – קיצור של Cumulative Layout Shift – עוקב אחר היציבות של המסך המוצג למשתמש מיד עם טעינתו. מאחר שלעיתים לא ברור כיצד תיראה התצוגה על מכשיר המשתמש, בין היתר בשל טעינת אובייקטים דינאמיים כמו מודעות או תמונות רספונסיביות, חווים לעיתים משתמשים קפיצות של התצוגה מיד לאחר הטעינה הראשונית. קפיצות כאלו עלולות לפגוע בחווית השימוש באתר. אחת הפעולות שנהוג לבצע כדי להימנע מקפיצות כאלו הוא הקצאת מקום לאובייקטים דינמיים על המסך.
פעולה מספר 3: טיוב פרופיל הקישורים הפנימיים
לאיכות פרופיל הקישורים הפנימיים באתר ישנה חשיבות עצומה בכל הקשור לקידום האתר. קישורים פנימיים מלמדים את מנועי החיפוש אילו עמודים חשובים יותר באתר ואילו פחות, מאפשרים לגולשים לנווט ביתר קלות בין עמודי האתר, ולמצוא את התוכן שביקשו, ומסייעים לזחלנים של מנועי החיפוש לאתר עמודים חדשים ברמת אפקטיביות גבוהה יותר.
אם חוויתם פגיעה בדירוגים של האתר, כדאי יהיה, בין היתר, לפעול על מנת לוודא שעמודים חשובים באתר מקבלים קישורים פנימיים מעמודים אחרים רלונטיים. כאשר אתם בונים קישורים פנימיים, הקפידו שאלו ייצרו ערך מוסף אמיתי לגולשים ולא סתם יקשרו בין עמודים שונים.
פעולה מספר 4: שיפור מדדי E-A-T
אחד המושגים שמקבלים משנה תוקף כמעט בכל עדכון של גוגל מן השנים האחרונות הוא המושג הקרוי E-A-T – ראשי התיבות של Expertise, Authority, Trustworthiness. גוגל הייתה רוצה לדרג אתרים שהם נחשבים לאתרים מהימנים, בעלי מומחיות בתחומם, וברי סמכות. לשם כך, היא פועלת על מנת לאתר אינדיקציות שיכולות להעיד על רמת הביטחון שניתן לתת באתרים הפועלים בנישות שונות.
חלק מן המדדים האלו מתייחסים לאיכות התוכן באתר ואילו אחרים, מתייחסים דווקא לרמת המהימנות של יוצרי התוכן באתר. דבר זה בא לידי ביטוי במיוחד בנישות השייכות לתחום ה – YMYL – ראשי התיבות של Your Money or Your Life – תחומים, שיש להם השפעה ניכרת על חיי אדם, או איכות החיים שלהם, והנכסים הפיננסיים שלהם.
אם נפגעתם מעדכון כזה או אחר של גוגל, נסו להבין האם מידת המהימנות שמציג האתר שלכם, החל מדף האודות, דרך קישור לקורות החיים של מי שעומד מאחורי האתר, הפרופילים החברתיים של העסק, דרכי יצירת הקשר ועוד – היא מספקת.
פעולה מספר 5: הסרת קישורים סוררים
חוויתם פגיעה בדירוגים של האתר? ייתכן שזה הזמן לבחון מחדש את פרופיל הקישורים הנכנסים לאתר שלכם. אם האתר מקבל קישורי ממקורות לא איכותיים, שאינם רלוונטיים לתחומים בהם עוסק האתר, ונראה כי נבנו שלא בצורה טבעית, ייתכן כי כדאי יהיה לפעול על מנת להסירם.
כדי להסיר קישורים סוררים, תוכלו לבצע פניה ישירה אל בעלי האתרים המקשרים, ובמקרה שהדרך הזאת לא תהיה אפקטיבית, ייתכן שתירצו לעשות שימוש בכלי ה – disavow של גוגל – שיאפשר לכם להתכחש לקישורים האלו.
פעולה מספר 6: להמתין בסבלנות
סבלנות. כן, גם זאת אפשרות. אם אתם סבורים שנפגעתם שלא בצדק מעדכון כזה או אחר של גוגל, ייתכן שאתם צודקים. גוגל עורכת כל העת ניסוי וטעיה בדרך שבה היא מגישה א תוצאות החיפוש שלה. אם האתר שלכם מייצר מענה איכותי יותר, ייתכן שזמן הוא כל מה שאתם זקוקים לו.