מרבית מקדמי האתרים סבורים שקידום אתרים כיום מורכב בערך מ-40% פעולות בתוך האתר (On Page) ו-60% פעולות מחוץ לאתר (בעיקר בניית קישורים). בין אם זה מדויק ובין אם לא, אין ספק שכאשר מדברים על קידום אורגני בגוגל בזירות תחרותיות במיוחד, כל שיפור יכול להיות קריטי בדרך שלכם לטפס מעל המתחרים, ולכן חשוב לשים דגש גם על ה-On Page.
הנה 14 טכניקות החשובות ביותר שלא נמצאות בהכרח "בספר ההוראות" של כל מקדם:
Rankbrain .1 וכוונת המשתמש
יכול להיות שהביטוי "כוונת המשתמש" כבר יצא לכם מכל החורים, אבל העיקרון הוא פשוט למדי: במקום לבצע התאמה טכנית של מילות המפתח בתוך הטקסט, חשוב להבין מה הגולש מחפש או עשוי לחפש כשהוא ניגש אליכם לאתר. זהו בדיוק העיקרון שעומד מאחורי אלגוריתם Rankbrain (ו-Hummingbird שהקדים אותו) שיכול להבין הקשרים ולא רק מילות מפתח בודדות.
החדשות הקצת פחות טובות הן שזה יכול להיות יותר מאתגר מכפי שזה נשמע, במיוחד אם מדובר בשאילתות קצרות. למשל, אם המשתמש מחפש את הדגם החדש ביותר של גלקסי, האם הוא בהכרח רוצה לקנות אותו, או למצוא עליו מידע? במקרים האלו אתם צריכים להתכונן לשני התרחישים: אם אתם אתר חדשות ומידע, כדי לכם להפנות לחנויות מומלצות או אפילו אתר היבואן. מנגד, אם אתם חנות, ספקו מידע על המכשיר בצורה קלה וברורה שלא מועתקת מאתר אחר.
לעומת זאת, ישנם תרחישים מעט שונים. לדוגמה, אם גולש מחפש דגם ספציפי של מחשב נייד, רוב הסיכויים שהוא רוצה לקנות אותו מכיוון שהוא כבר בדק את המידע עליו.
אגב, יש כאלו שסבורים שגוגל מודד את כוונת המשתמש באמצעות מדדים כמו אחוז נטישה או אחוז לחיצות, אבל אל תסתכלו רק על המספרים האלו מכיוון שהם עלולים להסיח את דעתכם משיפור אמיתי של האתר.
2. שימוש באתרי שאלות ותשובות כדי למצוא מילות מפתח חדשות
הגולש של 2019 הוא מתקדם יותר מהגולש של לפני 10 שנים, וכך גם גוגל מסוגל לענות על הרבה שאלות בצורה ישירה או להפנות את הגולש למקום המדויק בו יימצא את התשובה (לעיתים בזכות אותו Rankbrain). מסיבה זו, אתרי שאלות ותשובות או דיונים כמו Reddit או AskPeope ו-Stips בארץ יכולים לספק לנו מושג על מה אנשים מחפשים כשהם שואלים שאלות. העיקר הוא שתוכלו להקיש מילת מפתח בחיפוש ולמצוא מילות מפתח דומות או זנב ארוך מתוך ההקשרים השונים.
3. עדכון עמודים ישנים והצפה שלהם כלפי מעלה
עדכון עמודים ישנים זו טכניקה מוכרת למדי, אבל תתפלאו כמה אנשים פשוט לא משתמשים בה או לא חושבים עליה. הרבה יותר קל לעדכן פוסט ישן בצורה יסודית יחסית ולאחר מכן "לדחוף" אותו לראש האתר עם התיוג 'מעודכן ל-XX/YY/ZZZZ' מאשר לכתוב את כולו מחדש. באופן זה אתם לא רק חוסכים לכן זמן ואנרגיה, אלא גם חוסכים לגולשים שלכם חיפוש וקריאה של פוסטים מאוד דומים אחד לשני.
כדי למצוא עמודים שלא מתפקדים כמו פעם או בעצם מעולם לא תפקדו כמו שצריך, אתם יכולים פשוט לבדוק את מילות המפתח שלכם לאורך זמן (פונקציה שימושית של ZEFO) או לחפש מילות מפתח חדשות באמצעות SEMRush (הן דרך הממשק של ZEFO והן ישירות דרך הכלי של SEMRush) ולמקסם את העמודים הישנים עבורן. הרבה פעמיים מילה טרנדית היא בסך הכול ביטוי מחודש של עיקרון ישן.
4. ללמוד מהטובים ביותר: קחו השראה מגוגל אדס
עם כל הכבוד, איש ה-SEO הממוצע הוא לא קופירייטר, אבל זה לא אומר שהוא לא יכול לקבל השראה ממי שזה המקצוע שלו. הטכניקה הכי פשוטה היא להקליד כמה מילות מפתח שרלוונטיות לתחום שלכם ולראות את המודעות שצצות. שימו לב למבנה שלהן, איך נראית הכותרת שלהן או התיאור ומהי הקריאה לפעולה. לעיתים קרובות תוכלו למצוא מילות מפתח, ביטויים או קיצורים שבכלל לא חשבתם עליהם. יש גם לא מעט כלים לקידום אתרים שיכולים לעקוב אחרי תוצאות ממומנות ולפלוט את כל מילות המפתח שקשורות לאותה מודעה.
5. ניצול של קישורים שבורים
גם הטכניקה הזו לא מאוד חדשה, אבל לא כולם מכירים אותה. הרעיון כאן הוא לחפש אתר שיש בו קישורים שבורים לאתר אחר בתחום דומה לשלכם. אחרי שיש לכם את שני האתרים ביד, אתם פונים למנהל של האתר המקשר, מפנים את תשומת ליבו לקישור השבור, ומציעים לו לשים במקום קישור לדף רלוונטי באתר שלכם.
דוגמאות לאתרים שכדאי להתחיל איתם:
- אתרים שנסגרו
- אתרים שעברו כתובת
- אתרים שהסירו חלק מהדפים שלהם מסיבות שונות
אם יש לכם רשימה של מתחרים או אתרים שאתם מכירים בתחום שלכם, שווה לבדוק את האתרים שלהם מדי פעם כדי למצוא הזדמנויות כאלו. בשלב הבא אתם צריכים למצוא את האתרים שאצלם נמצאים הקישורים השבורים. קל לעשות זאת עם שירותים לאנליזה של קישורים כמו Moz או Majestic, אבל בדרך כלל אתם זקוקים לתוכנית בתשלום.
בכל מקרה, אחרי שמצאתם אתר שכזה, כל מה שנשאר לכם לעשות זה כאמור לנסות ולהחליף את הקישור המת בקישור שלכם.
טיפ זהב: אם אתם מחפשים קישורים מויקיפדיה, העורכים שם כבר עשו את העבודה בשבילכם. לפני שאתם מנסים להחליף את הקישור, כדאי שתיצרו חשבון ותנמקו את ההחלפה בדף השיחה. אחרת יהיה קשה לכם להשאיר את הקישור לאורך זמן.
קחו בחשבון שזו לרוב טכניקה שמתאימה לכמה קישורים בודדים מכיוון שמאוד מהר יעלו על כך שיש לכם זיקה לאתר… לכן, שמרו אותה רק לאתרים הכי חשובים שלכם.
6. הגדלת השיתופים באמצעות אופטימיזציה של התוכן
אומרים שאין סוד ליצירת תוכן וויראלי, אבל זה לא ממש מדויק: בהחלט יש לא מעט שיטות להגדיל את האטרקטיביות של התוכן, במיוחד מבחינת החזות החיצונית שלו. באופן רשמי גוגל לא סופרים שיתופים כדי לדרג את הדף, אבל גם אם זה נכון, זו דרך מאוד קלה להגדיל את הכניסות האורגניות שלא דרך גוגל.
ל-Medium יש אינפוגרפיקה בנושא, אבל מכיוון שהיא דורשת רישום, הנה כמה טיפים קצרים:
- השתמשו במספרים
- אל תשתמשו ב-URL ארוך מדי
- שימו תמונה צבעונית וכפתורי שיתוף "מעל לגלילה"
- השתמשו במשפטים קצרים כדי להגדיל את כמות הטקסט שהגולשים קוראים (הגולש הממוצע קורא פחות משליש מהפוסט!)
- נסו להעביר רגשות דרך הטקסט, זה לא חטא להשתמש בכמה סימני קריאה!
- בקשו מהגולשים שלכם לשתף את הפוסט באופן מפורש
- אל תפרסמו פוסטים בשעות הלילה ומוקדם בבוקר (בין חצות לשמונה בבוקר)
7. קישורים חיצונים
אחד הדברים שנוטים לשכוח הוא שגם לקישורים חיצונים יש חשיבות לאיכות והסמכותיות של הדף. אחרי הכול, הגולש רוצה שהעמוד בו הוא נמצא יוכל לספק לו מידע נוסף ולהפנות אותו למקורות רלוונטיים. זו כנראה רק אחת הסיבות לכך שוויקפדיה מדורגת כל כך גבוה גם על ערכים קצרים יחסית.
בקיצור, אם עד היום התקמצנתם על קישורים חיצונים או דווקא הסכמתם להרבה החלפות קישורים לא אופטימליות מבחינת הקשר שלהם לאתר שלכם, כדאי שתחליפו דיסקט…
8. אל תתפשרו על התיאורים בסרטונים שאתם מעלים ליו-טיוב
יו-טיוב הוא אולי הערוץ היחיד שעדיין יש לו תג מילות מפתח, והרבה אנשים מסתפקים בתג הזה ומזניחים את התיאור. זה חבל משתי סיבות:
- תיאור מפורט הוא יותר שימושי לגולשים מכמה מילות מפתח שמוצמדות יחד. יש גם סרטונים שבהם תרצו להפנות את הגולשים דרך התיאור למקומות שונים או לציין רשימה של דרישות להגרלות או פרסים שבעזרתם אתם מקדמים את הסרטונים.
- דרך התיאור יש לכם את היכולת לשלב את מילות המפתח בהקשר הנכון, ע"ע Rankbrain
9. אל תהססו לחבר מילות מפתח
אחת הטעויות הנפוצות ביותר היא להסתמך על מילות מפתח ספציפיות בכותרות, תיאורים ובטקסט ולהזניח מילות מפתח אחרות שאולי לא רלוונטיות לדף. כמו שאמרנו, גוגל היום הרבה יותר חכם בזיהוי של הקשרים ומשמעויות נרחבות יותר.
אחד הדברים שאתם יכולים לעשות באופן ספציפי בכותרת ובתיאור הוא לחבר כמה מילות מפתח לרצף הגיוני שהוא בעצמו מילת מפתח אחת של זנב ארוך.
לדוגמה, נניח שיש לכם את הביטוי "אוכל לחתולים גורים", אבל הביטוי המרכזי אותו אתם רוצים לקדם הוא "אוכל לחתולים".
בקידום קלאסי, היינו בונים לכל ביטוי שכזה עמוד נפרד, אבל היום אתם יכולים להתברג במקומות גבוהים גם עבור הביטוי "אוכל לחתולים גורים" : שימו אותו ב-Title וספקו פיסקה ארוכה ומפורטת בתוך הדף של "אוכל לחתולים" . כך אתם חוסכים לעצמכם עבודה, במיוחד אם יש לכם המון ביטויים כאלו.
וגם אם נניח שזה לא יצליח, כל מה שאתם צריכים לעשות זה להעביר את התוכן שכבר כתבתם לעמוד ייעודי ולהרחיב אותו. להפסיד אתם לא יכולים…
10. אל תשתמשו רק בהתאמות אוטומטיות או התאמה של כלי החיפוש
רוב כלי מילות המפתח מוגבלים במידת ההתאמה הרחבה שהם מסוגלים לבצע. הרבה פעמיים אנחנו מקלידים מילה קצרה כמו "חינה" ומקבלים הצעה רחבה מדי כדוגמת "קייטרינג לחינה". שתי המילים האלו אמנם קרובות, אבל יש סיכוי מאוד קטן ששתיהן יהיו רלוונטיות אלינו. שיטה נוספת שאתם יכולים להכניס לארגז הכלים שלכם היא חיפוש ביטויים ונושאים קרובים כפי שבני אדם עושים זאת. כבר דיברנו על אתרי שאלות ותשובות, אבל יש עוד מקור מצוין : ויקיפדיה! כל ערך בויקיפדיה מתחלק לכמה כותרות משנה בהן יש ערכי משנה ולעיתים לכל ערך כזה יש דף נפרד העומד בפני עצמו. זו דרך מעולה למצוא מילות מפתח שאולי לא חשבתם עליהן. אם נחזור ל"חינה", נוכל למצוא שויקיפדיה מציעה לנו כמה נושאי משנה שיכולים להיות שימושים:
- החתן בחינה
- הכלה בחינה
- מהלך הטקס
- חינה תימנית
- חינה מרוקאית
- צבעי החינה
- החינה בהלכה
11. תוכן ארוך עובד
יש וויכוח גדול מה נחשב לתוכן ארוך, אבל אין ספק שתוכן של 1000 מילים והלאה עדיף על תוכן של 200 או 300 מילים בלבד. יש לכך כמה סיבות:
- הזדמנות להוסיף יותר מילות מפתח משניות ומידע מפורט
- תוכן ארוך מביא להערכה מצד הגולשים ולכן מגדיל את כמות השיתופים
- יש סברה שקיים קשר ישיר בין אורך התוכן לבין הדירוגים שלו
מבחינת מספר המילים, כל מחקר יגיד לכם "מספר קסם" אחר. עדיף שתכוונו לאזור ה-1,500 מילים ומעלה.
12. המציאו מילת מפתח טובה יותר…
באינטרנט ביטויים חדשים נקלטים מאוד מהר והופכים לדבר נפוץ, קצת כמו ממים. לכן, אם אתם כותבים מאמר דעה או מדריך ומרגישים שאין מילה או ביטוי שמתאימים לכם, אתם יכולים להשתמש בצירוף של מילים שנקלטים טוב. כך למעשה אתם תהיו הראשונים שמדורגים עליה עוד לפני שאחרים יעשו בה שימוש. זה אולי לא יהיה לנצח, אבל יבטיח לכם תקופת אקסקלוסיביות לא קטנה.
דוגמה: המייל האדום.
13. המוחכוורת של מילות המפתח
זוכרים שדיברנו על צורה למצוא מילות מפתח קשורות באופן בו אנחנו מפרשים אותן? מלבד השיטה שהוזכרה, יש עוד אתר קטן שיכול לעזור לכם ונקרא Seed Keywords. הרעיון הוא סופר פשוט: אתם מכניסים את הסיטואציה הרלוונטית לחיפוש שלכם והנחיה מתאימה. למשל "כאתם רוצים לקנות נעלי ספורט חדשות, מה תחפשו?" ומקבלים קישור בו אנשים יכולים לכתוב את התשובה שלהם.
ככל שיותר אנשים ישתפו וישתמשו בקישור, כך תקבלו יותר מילות מפתח רלוונטיות.
14. שפרו את הביצועים של מילות מפתח קיימות באמצעות ה-Search Console
דוח הביצועים של ה-Search Console מציג בפנינו את כל מילות המפתח שחופשו בגוגל והאתר שלנו הוצג בתגובה אליהן (כולל מילים עם אפס לחיצות). מכאן קל לזהות הזדמנויות מפוספסות ובעיקר מילות מפתח עם דירוגים גבוהים או הרבה צפיות שבכל זאת לא מקבלות הרבה לחיצות.
מעכשיו העבודה שלכם היא לשפר את העמודים שמקושרים לאותן המפתח – אם תלחצו עליהן ואז על "עמודים" ייתכן ויופיעו לכם יותר מעמוד אחד. בדקו עד כמה מילות המפתח רלוונטיות לעמודים. שימו לב בעיקר למידע מובנה, ה-Title וה-Meta Description, מכיוון שאלו בסופו של דבר החלקים שהגולש רואה בתוצאות החיפוש ויש להם השפעה ישירה על אחוז הלחיצות.