שם הדומיין הוא הכתובת איתה גולשים יכנסו אל האתר שלכם, למשל www.example.co.il. כאשר אתם מקימים אתר חדש יש לבחור (ולרכוש) את שם הדומיין עבורו.

איזה שמות דומיינים ניתן לרכוש? התשובה משתנה ממדינה למדינה, וכן לאורך הזמן. בישראל ניתן למצוא את כללי הרישום העדכניים באתר איגוד האינטרנט הישראלי בקישור זה. נכון למועד כתיבת מאמר זה:

  • שם הדומיין יכול להיות באורך של 3 אותיות עד 63 אותיות (לדוגמא co.il).
  • הדומיין יכול להכיל מספרים, אותיות באנגלית ומקף אמצעי (-) בלבד.
  • הדומיין לא יכול להתחיל או להסתיים במקף אמצעי, ולא יכול להכין 2 מקפים אמצעיים. (למעט יוצא דופן שאותו לא נרחיב במאמר זה – כדי להגדיר שמות דומיינים בעברית משתמשים ב-2 מקפים אמצעיים).

ניתן לרשום בישראל כל שם דומיין שעומד בתנאים ושאינו שייך כבר לאדם או גוף אחר.

בחירת שם הדומיין היא חשובה להצלחת האתר. אם היינו כותבים מאמר זה לפני 10 שנים היינו כותבים כי היא אפילו קריטית, אבל בימים שבהם הרבה מהתנועה מגיעה מגוגל או מהרשתות החברתיות עדיין ישנה חשיבות גדולה לשם הדומיין, אבל מעט פחות מבעבר.

כשאנחנו מדברים על דומיין המיועד לאתר המרכזי של העסק נבחר קודם כל דומיין שיתאים קודם כל מבחינה שיווקית, ולאחר מכן, במידת האפשר, מבחינת קידום אתרים. יכול להיות אף שכר יש לכם דומיין שצריך מאילוצים כאלה ואחרים להשתמש בו, ואפשרות בחירת השם כבר לא בידיכם.

בתור התחלה – איך מחליטים האם יש צורך בהחלפת / בחירת שם דומיין?

  1. אם האתר עדיין לא קיים, חייבים לבחור לו את שם הדומיין.
  2. אם הדומיין קיים – האם הדומיין נענש בעבר על ידי Google? האם לדומיין יש היסטוריה רעה? האם יש לאתרים שחלקו עם הדומיין את אותו ה-IP היסטוריה גרועה?
  3. האם שם החברה ממותג ומוכר או שיש לנו אפשרות בחירה בשם? אם שם הדומיין הוא שם החברה, לרוב אין בכל שאלה – לא נשנה אותו.
  4. האם סיומת הדומיין של האתר מתאימה לשפה בה כתוב האתר? נושא זה קריטי ביותר כי סיומת הדומיין היא אחד מהרמזים שגוגל משתמש בהם כדי להבין את קהל היעד. אם הסיומת לא מתאימה לשפה ולמדינת היעד, ההמלצה היא להחליף את הדומיין – לקנות דומיין עם הסיומת המתאימה.

לא מתפשרים על סאב דומיינים!

לא מתפשרים על סאב דומיינים! הנושא הזה בתכלס שייך ל-"האם יש צורך בבחירת שם דומיין" אבל הוא מכאיב לנו ככ בעיניים שהיינו חייבים לתת לו סעיף נפרד כדי שבחיים לא תעשו את הטעות הזו 😊

לפעמים חברות אחסון או שירותי בניית אתרים יתנו לנו sub-domain תחת הדומיין שלהן, לדוגמא yourwebsite.hostcompany.com (כאשר hostcompany זה שם חברת האחסון, ו-yourwebsite זה שם האתר שלך). אתם אף פעם לא רוצים שהאתר שלכם ישב בסאב דומיין:

  1. אתם תראו לא מקצועיים. קנית שם דומיין ישראלי לשנה עולה פחות מארוחת צהריים בחוץ. אין סיבה שלא לקנות כזה.
  2. אתם תקועים עם ספק האחסון. אם בחרתם שם דומיין משלכם תוכלו לעבור בכל רגע לספק אחסון אחר. אם האתר שלכם הוא בעצם סאב דומיין או תיקיה ספק האחסון שלכם, אם תשנו כתובת תאבדו את כל עבודת ה-SEO שלכם ואת כל הגולשים המכירים את כתובת האתר שלכם, ותתחילו שוב את עבודת הפרסום של האתר מאפס.

אז בקיצור – אל תתפשרו על סאב דומיין או ספריה – אם אתם בונים אתר רציני תקנו לו דומיין.

דגשים בעת בחירת שם הדומיין:

  • התאמה למדינה: סיומת הדומיין צריכה להיות מתאימה לסיומת מדינת היעד של האתר – לדוגמא עבור אתר בעברית שמיועד לישראלים נבחר סיומת .il ולא .com.
  • האורך כן קובע (וקצר יותר הוא טוב יותר): על מנת שאנשים יזכרו את הדומיין שלכם יש לבחור שם דומיין קצר ככל האפשר. אתם מוזמנים לבדוק את כל האתרים המובילים – נדיר למצוא אתר מוביל עם שם ארוך.
  • דומיין קליט לעין: הדומיין צריך להיות קליט לעין. רוב החשיפה של הדומיין תהיה בצורה קבועה – אם במודעות פרסום, בעיתונים או על נייר המכתבים שלכם. עליכם לדאוג שאנשים יזכרו אותו לאחר קריאה.
  • דומיין קליט לשמיעה: חשוב לבחור דומיין שניתן להבין כיצד לאיית אותו משמיעה בלבד. דומיין וואלה, למשל, הוא דוגמא לדומיין לא אידיאלי. co.il יכלה להיות צורת כתיבה בדיוק כמו walla.co.il.
  • מילות מפתח בשם הדומיין: אופציונלי – שילוב מילת מפתח עיקרית בשם הדומיין פעם עזר רבות לקידומה, וגם היו עוזר במידה מסוימת. אם מטרת האתר המרכזית היא תנועה מגוגל אפשר לחשוב על שילוב מילת מפתח עיקרית בשם הדומיין. לרוב זה לא מומלץ – חברות רבות היו צריכות להחליף דומיין ששימש אותן שנים ברגע מה שהחברה עושה השתנה, אך הדומיין עוד רימז על תחום הפעילות הקודם.

מה לא כדאי לעשות?

  • הוספת מקפים לשם הדומיין. רוב האנשים שישמעו על שם הדומיין ינסו להכנס אליו ללא מקפים.
  • שימוש בסיומת org או net כאשר מדובר באתר מסחרי. אם האתר שלכם מסחרי – השתמשו בדומיין com. (או בהתאמה – .il אם האתר בעברית). אם האתר שלכם מסחרי וכתובת ה-com תפוסה, תבחרו שם אחר! אל תתפשרו על הסיומת. למרות שאין כל מניעה חוקית שאתר מסחרי יהיה עם סיומת org, הגולשים באינטרנט התרגלו שאתרים מסחריים נמצאים בסיומת com.

רישום של מספר דומיינים עבור אותו האתר

במידה והאתר צפוי להיות אתר גדול מומלץ לרכוש מספר שמות דומיין דומים עבור האתר, על מנת שלא יקומו מתחרים שיקנו את שמות הדומיין וינסו לרכב על המיתוג שתבנו לאתרכם. קניית סיומות נוספות ודומיין עם מקפים: אם שם הדומיין שלכם הוא MyDomain.com, ויש בידיכם התקציב, מומלץ לקנות גם את הדומיינים הבאים:

  • net
  • org
  • My-Domain.com

וכאן מגיע החלק החשוב: יש לבחור דומיין מרכזי אחד. האתר ימוקם רק בדומיין זה ולא בדומיינים האחרים שנרכשו. הדומיין האחרים יבצעו הפניות אוטומטיות כאשר נכנסים אליהם שיובילו אל הדומיין המרכזי. ההפניה הנדרשת היא הפנייה המכונה "הפניית 301". הפניה זו אומרת למנועי החיפוש שהדומיין אליו אנו מפנים הינו הדומיין הקבוע המרכזי.

עבור אתרים בינלאומיים גדולים – נהוג גם לקנות את שם האתר עם הסיומת של כל אחת מהמדינות אליהן מופנה האתר (MyDomain.co.il, MyDomain.co.uk וכדו').

סבבה, איך רושמים בפועל את הדומיין?

הרישום מבוצע דרך חברות רישום דומיינים. כמה דוגמאות לספק ישראלים:

עבור דומיינים בינלאומיים, אחד הספקים הגדולים בעולם הוא https://www.godaddy.com/.

כמובן שיש עוד חברות רבות. בישראל רשימת הרשמים המלאה מתעדכנת בקישור זה.

ולסיום – אל תשכחו לחדש את הדומייין

הטרמינולוגיה "קנית שם דומיין" מעט מטעה – כי בפועל אתם משיכירים את שם הדומיין, לתקופה שברירת המחדל היא שנה.

קניתם דומיין? שימו לכם עכשיו תזכורות – בטלפון, ביומן ובכל מקום שבטוח תראו כדי שלא תשכחו לחדש אותו כשמגיע הזמן. במידה ויש לכם כמה אתרים, שימו לכם כהרגל פעם בחודש לוודא שאין דומיין שהולך לפוג של אחד מהאתרים בבעלותכם.

ניר אדר - מנכ"ל זפו

ניר אדר

מהנדס תוכנה בוגר הטכניון, מנכ"ל ZEFO – המערכת המובילה בישראל למקדמי אתרים.
מאז 1997 מנהל את מאגר המידע UnderWarrior – מאגר מידע מקצועי בתחומי מדעי המחשב והמדעים המדוייקים, בנוסף מ-2009 מפרסם מגזין אבטחת מידע חודשי בשם Digital Whisper.

אנחנו יודעים שאתה עסוק

תן לנו לעדכן אותך כשנפרסם מאמר פצצה