אופטימיזציה של תכנים ל-SEO היא אחת מהמשימות החשובות ביותר שמקדמי אתרים או בעלי אתרים מבצעים בשוטף.

אנחנו גם יודעים שבשנים האחרונות האלגוריתם של גוגל שם דגש על תכנים מקצועיים ואיכותיים, ולכן מוטב שהתוכן באתר יתבסס על מידע כמה שיותר מעודכן. יש אומנם מיעוט של תכנים שתמיד יהיו רלוונטיים ("תכנים ירוקי עד"), אך בדרך כלל לא ניתן להסתמך רק עליהם כשמקדמים מילות מפתח וביטויים שונים.

כדי להתמודד עם האתגר הזה, יש לנו שתי דרכים עיקריות לעדכן את התכנים באתר:

  1. כתיבת תכנים ועמודים חדשים.
  2. שיפור ועדכון של תכנים ישנים.

כתיבת פוסטים ועמודים חדשים היא דרך טובה לגשת אל נושאים טרנדיים או מגמות חדשות בשוק, אך באתרים רבים אפשר למצוא עמודים לא מעודכנים (או כפולים) ועמודים עם תכנים דלים שנוצרו כטיוטה או כ"ממלאי מקום" ושכחנו אותם…
לכן, לפעמיים הרבה יותר קל ואפקטיבי לטפל בעמודים ישנים מכיוון שהבסיס שלהם כבר קיים ואנחנו רק צריכים לשפר אותו.

שיפור ואופטימיזציה של העמודים האלו עשויים להקפיץ את המיקומים של מילות מפתח מסוימות וגם להביא אלינו תנועה נוספת ממילות מפתח חדשות שאולי בזמנו בכלל לא חשבנו לקדם. יש כאן פוטנציאל גבוה להגדיל את כמות התנועה לאתר בעזרת קידום בגוגל של עמודים ישנים ולא מעודכנים ולהפוך אותם לעמודים בעלי תוכן איכותי שיקדמו את האתר. ללא תוכן איכותי קשה מאוד להתקדם, גם אם מבצעים בנייה טובה של קישורים (Links Building).

לפני שנתחיל, טיפ קטן שאתם חייבים להכיר:
אם יש לכם מילת חיפוש שאתם לא יודעים אילו עמודים גוגל מוצא כהכי רלוונטי באתר, נוכל להשתמש בפקודה site:https://www.mywebsite.co.il keyword  ישירות בתוך תיבת החיפוש של גוגל.

מציאת העמודים בעלי פוטנציאל השיפור הגדול ביותר

מציאת עמודים חופפים עם Screaming Frog

בדרך כלל יהיה קל יותר להתחיל עם העמודים כפולים מכיוון שהנושא ותגי המטא שלהם עשויים להיות בעלי דמיון רב אחד לשני. אחת הדרכים הקלות ביותר לבצע זאת היא באמצעות Screaming Frog. מדובר בתוכנה שיכולה לסרוק את כל דפי האתר ולהציג את תגי המטא שלהם במרוכז (יש לשים לב שהגרסה החופשית מוגבלת ל-500 עמודים).

לדוגמה, אם יש לנו מבנה קבוע לכל הפוסטים בבלוג (blog/postname), אנחנו יכולים לבצע סינון על פי ה-URL ולבדוק רק את תגי המטא של הדפים האלו. אם זה לא המצב, נוכל למיין את תגי המטא על פי א"ב או לבצע סינון של מילות מפתח בתוך השדות השונים.

למשל, כאן חיפשנו עמודים שמדברים על "מילות מפתח" ומצאנו שני דפים שאולי היינו יכולים לאחד לעמוד אחד איכותי יותר:
screaming frog filter

 

בשלב הבא נישאר ב-Screaming Frog, אבל הפעם נחפש עמודים עם תוכן דל באמצעות סינון של הלשונית "Content" ובדיקה של מספר המילים בסדר עולה.

כדי שעמוד יהיה מספיק איכותי, עדיף שיהיו בו לפחות 300 מילים, אבל אנחנו צריכים לקחת בחשבון גם בערך 100 מילים שמרכיבים את הטקסט הקבוע באתר כמו תפקידים ושורת קרדיט בפוטר, כך שנקבע את הרף התחתון שלנו ל-400.

גם אחרי שקבענו את הרף הזה, עלינו לזכור שייתכן ויהיו עמודים שטוענים את התוכן באופן דינאמי, ולכן עדיף לבדוק כל עמוד ידנית ולא לסמוך רק על המספרים שרואים. עמודים אחרים יכולים להיות למשל עמודי תגיות, ואז נצטרך להחליט בהמשך אם יש מקום להשאיר את התגית הזו או שעדיף לאחד אותה עם תגית אחרת.

יצירת קובץ אקסל ראשוני

לאחר שזיהנו דפים שיש בהם כפילות ברמות שונות או כאלו שברור לנו שיש בהם מעט מדי תוכן, נכניס אותם לתוך קובץ אקסל. לאחר מכן נכניס כל אחד מהם לקטגוריה של תוכן דל, תוכן משוכפל וכו'.

חשוב לשים לב: בשלב הזה אנחנו עדיין לא עוסקים בדירוגים מכיוון ש-Screaming Frog אינו מיועד לכך.

חיפוש מילות מפתח עם ירידה עקבית במיקומים

בשלב הזה מומלץ להיכנס לכלי בו אנו מבצעים ניטור של מיקומי האתר במילות החיפוש השונות (ZEFO) ולבדוק את כל מילות המפתח שיש להן ירידה עקבית בדירוגים או כאלה שלא עולים בשום ביטוי בעמודי התוצאות הראשונים בגוגל. נוכל גם לראות את פוטנציאל התנועה של כל מילת מפתח ולכן לנסות להעריך כמה באמת שווה לנו להשקיע בשיפור של כל עמוד לקידום העמוד הזה בגוגל.

גם את העמודים האלו נשים בתוך קובץ האקסל (או נעדכן את העמודים הקיימים) ונסמן אותם כעמודים עם דירוגים נמוכים שאפשר לשפר. ניצור טור נוסף שיכיל את מילות המפתח העיקריות שמשויכות לכל דף ואפשר גם לשלב את נפחי החיפוש.

כדי למצוא מילות חיפוש נוספות ועמודים שצפים בדירוגים ניתן לגשת ב-ZEFO לאזור "ניתוח מתחרים" ולמצוא מילות מפתח חדשות שאולי לא חשבנו עליהן ועמודים שצפים בתוצאות בביטויים השונים. ייתכן שחלק ממילות המפתח האלו יתאימו לעמודים קיימים שנרצה לשפר ולכן נוסיף אותם לקובץ בשדות שמיועדים למיקוד במילות מפתח.

ישנו כלי דומה בזפו שמאפשר לנו לבצע אופטימיזציה ברמת העמוד (On Page Optimization). בתוך הכלי הזה נוכל לראות בדיוק כמה מילים מאלו שהגדרנו לעמוד הזה נמצאות בדירוגים גבוהים, בינוניים או נמוכים.

לכן, אם יש לנו עמודים שאנחנו כבר חושדים שהמצב שלהם לא כל כך טוב על פי מה שכבר בדקנו בשלבים הקודמים, נוכל להשתמש בכלי הזה כדי לבדוק את המצב שלהם ב-"זום אאוט" ולקבוע סדר עדיפויות מבחינת הטיפול בהם.

בדיקת עמודים עם מיקומים נמוכים דרך ה-Search Console (חיפוש הפוך)

בשלב הזה נרצה לבדוק עמודים עם מיקומים נמוכים גם דרך ה-Search Console. היתרון של ה-Search Console הוא שאנחנו יכולים לראות את כל מילות המפתח שהאתר נחשף בו לגולשים ואולי פספסנו.

חשוב: יש לשים לב שה-Search Console מדווח תמיד על המיקום הממוצע של כל חיפוש. לכן, יכול להיות שעמוד מסוים מדורג עבור חלק מהחיפושים במקום גבוה מאוד ועבור חלק מהם במקום נמוך.

  1. כדי לבדוק את כל המיקומים הממוצעים שעמוד כלשהו מקבל מגוגל ניכנס ל-Search Console ונאמת את האתר אם עוד לא עשינו זאת (רצוי ברמת הדומיין).
  2. לאחר מכן ניגש לתפריט ביצועים ונלחץ על "מיקום ממוצע" מעל לגרף. לדו"ח יתווסף גרף של המיקום הממוצע (זהו המיקום הממוצע של כל מילות המפתח לכלל האתר ולא לעמוד ספציפי).
  3. מתחת לגרף נוכל לראות עמודה בשם דפים, נלחץ עליה כדי לעבור לרשימת הדפים במקום לרשימת השאילתות.
  4. עכשיו נוכל לראות את המיקומים הממוצעים עבור כל דף ועבור כל השאילתות שמובילות אליו.
    המטרה שלנו היא לחפש את הדפים עם מילות המפתח הכי חשובות ואטרקטיביות, אבל עם מיקומים נמוכים. נתחיל עם אותם עמודים שכבר רשמנו בקובץ, אבל נחפש עוד דפים שהמיקום הממוצע שלהם מתחיל להיות נמוך מעמוד ראשון או שני (מקום 11 או 21). שימו ב שככל שהמיקום של העמוד יהיה נמוך יותר, כך הגיוני שיהיו לו פחות חשיפות.
  5. אם נלחץ על שם הדף, נקבל גרף שמתייחס רק אליו. נוכל ללחוץ על חזרה לעמודה של "שאילתות" (למעשה נחזור לתצוגה ההתחלתית) ולשלוף את כל החיפושים שקשורים אליו.
    מה שנקבל אמור להיראות ככה:

    בדוגמה הזו מדובר בעמוד שמדבר על שיש למטבח.
    מצד אחד אנחנו רואים שהוא התברג על מילות מפתח שבאמת קשורות לשיש, אבל ברור שהן כלליות מדי ונמצאות במיקומים נמוכים מדי, כך שהן לא באמת מניבות לנו תנועה לאתר.
    במצב כזה ניתן למקד את קידום העמוד הספציפי לנושא ממוקד יותר מתוך מילות החיפוש בו העמוד צף בתוצאות לדוגמה: "קטלוג שיש למטבחים" שיפור תוכן העמוד והאופטימיזציה בו לביטוי הממוקד "קטלוג שיש למטבחים" ככל הנראה יביא לשיפור משמעותי ומהיר במיקום העמוד בגוגל בתוצאה עבור ביטוי זה, ובכך ישפר עבורנו את החשיפות לעמוד עבור ביטוים הקשורים ל"קטלוג שיש למטבחים".
  6. כדי לחזור לרשימת כל הדפים, נלחץ על סימן ה-X ליד כתובת העמוד. הלחיצה הזו תבטל את הפילטר ותחזיר אותנו לרשימת כל הדפים (סעיף 4).

בסופו של דבר נוסיף גם את העמודים האלו לקובץ האקסל שלנו.

מציאת עמודים שהתנועה שלהם ירדה  עם Google Analytics

לבסוף, נרצה למצוא עמודים שהתנועה אליהם ירדה בלי ירידה חדה במיקומים של מילות המפתח. זה יכול לקרות בעיקר אם עמוד מסוים כבר לא רלוונטי כפי שהוא היה פעם.

לשם ההמחשה, בואו ניקח דוגמה היפותטית של עמוד שהיה מדורג גבוה על ביטוי כמו "כושר בבית" או "כושר בזום". הגיוני שאחרי שיצאנו מהסגר החיפושים האלו ילכו ויצטמצמו. במקרה הזה אפשר לשנות את העמוד כך שידבר על "חזרה לכושר אחרי הקורונה".

כדי לבדוק את כל זאת נצטרך להיעזר ב-Google Analytics ניכנס ל-"קהל" בפאנל הצדדי, "תוכן אתר" ואז ל-"כל הדפים". בפאנל למעלה נבחר ב"טווח מותאם אישית" ונסמן בלוח השנה שישה חודשים לפחות (או את התקופה הכי ארוכה שיש לנו לגביה נתונים).

  1. ב"השווה אל" נבחר ב"השנה שעברה" (אחרת נקבל את ששת החודשים הקודמים ולא המקבילים).
  2. מתחת לגרף בפינה הימנית נסמן "כותרת דף" מכיוון שזה נוח יותר לראות מהי הכותרת (ה-Meta Title) מאשר את ה-URL (בהנחה שאין לנו המון כותרות כפולות).
  3. כמו כן, נוסיף מאפיין משני של "מקור" כדי שנוכל לקבץ את השינויים על פי מקור ההגעה לאתר.
  4. מעל התאריכים (היכן שרשומה הערה בצהוב) נבחר ב-"כניסות" מכיוון שמה שמעניין אותנו אלו הכניסות ממקורות חיצונים (במקרה הזה google).
  5. פילטר שאנחנו חייבים להפעיל הוא תנועה מגוגל (אחרת נקבל גם שורות שלא מתייחסות לכניסות מגוגל). את זה עושים דרך הוספה של מדד "מקור" עם התאמה מדויקת לגוגל.
  6. אם יש לנו הרבה עמודים באתר, נצטרך לבצע סינון נוסף גם על פי מספר הצפיות ולהראות רק עמודים עם מעל מספר צפיות מסוים. נניח, מעל 20. את הפילטר הזה מפעילים דרך "מתקדם" (בפינה השמאלית מתחת לגרף) ואז הוספת מדד של "הצגות דף ייחודיות" עם תנאי של "גדול מ".
    בסופו של דבר אמור להתקבל משהו כזה:
    analiticsanalytics traffic bottom
    מה שמעניין אותנו הם העמודים עם אחוזי הירידה בגבוהים שיש מתחת לסימון בכחול.
    עדיף גם לשמור את הדו"ח ולתת לו שם כדי שנוכל לחזור אליו במהירות בעתיד.

עכשיו הגענו לשאלה הגדולה : איך אנחנו באמת משפרים את העמודים?

הדבר הראשון שנרצה לעשות הוא להחליט באילו מילות מפתח באמת הכי כדאי לנו להתמקד על סמך כל המידע שאספנו עד כה ומחקר נוסף של מילות מפתח עם כלים שונים. לכן נעדכן את השדות האלו בקובץ האקסל. עדיף להתמקד ב-2-3 מילות מפתח ראשיות בכל עמוד לכל היותר, ושילוש של זנב ארוך של ביטויים אלה.

עדכון נתונים או עובדות בעמודים דלי תוכן ועמודים ישנים מאוד

עמודים דלים בתוכן נוכל לזהות כאמור על פי מספר המילים הנמוך שראינו ב- Screaming Frog ואילו עמודים ישנים נוכל לזהות באמצעות התאריך שבו עודכנו לאחרונה (לרוב תאריך העדכון האחרון יופיע במערכת ניהול התוכן).

  • נתונים לא מעודכנים או נושאים שהיום אנחנו יודעים עליהם יותר אפשר להרחיב, לתקן ולרענן.
  • נתונים לא רלוונטיים, קישורים ישנים או מידע לא נכון ניתן למחוק או לתקן.
  • הרחבת התוכן ושיפור כמות התוכן בעמוד, חלוקה לפסקאות מסודרות ושילוב כותרות עדכניות ונכונות להיום.

אם גם אחרי אופטימיזציה והשיפור הבסיסי הזה העמוד עושה רושם כדל ולא מספיק איכותי, אולי הדבר הכי טוב שאנחנו יכולים לעשות זה לחבר אותו לעמוד תוכן אחר וליצור עמוד אחד רחב יותר ואיכותי, כפי שנראה בסעיף הבא.

איחוד של מספר דפים קיימים

כזכור, בעזרת Screaming Frog מצאנו גם עמודים דומים מאוד אחד לשני שלמעשה מתחרים על אותן מילות מפתח. אפשר לאחד אותם לעמוד אחד ארוך יותר עם התוכן הייחודי לכל עמוד באמצעות פסקאות קישור וסידור מחדש של הפסקאות הקיימות.

בסופו של דבר אמורה להישאר לנו גרסה אחת של העמוד עם אותו ה-URL של אחד העמודים הקיימים. מהעמודים שאנחנו לא זקוקים להם נבצע הפניה מסוג 301 אליו כדי לא לבזבז את ההשפעה של קישורים חיצונים.

אופטימיזציה למילות המפתח (במקביל לשיפורים הקודמים)

לא משנה כיצד אנחנו מעדכנים את התוכן, תמיד נהיה חייבים לוודא שמילות המפתח הרלוונטיות נמצאות בתגיות המטא (Meta tags), בתגיות ALT, בתוכן ובכותרות. כמובן שצריך לעשות את זה בצורה עדינה ולא לדחוס מילות מפתח.

בניית קישורים חיצונים ופנימיים

ייתכן מאוד שבמהלך השיפורים שביצענו עד כה שמנו לב שיש עמודים שפשוט לא מיקדנו למילות מפתח מלכתחילה או לא מיקדנו בצורה טובה אלה העמודים שיהיה הכי קל לשפר ע"י מיקוד נכון ויצירת מספר קישורים פנימיים וחיצונים הממוקדים לביטוי.

הוספת מדיה עשירה

הוספת מדיה עשירה כגון תמונות או סרטונים לא רק הופכת את העמודים ליותר רלוונטיים, אלא גם מעלה את הערך שלהם בעיני הגולשים. בסופו של דבר, המטרה שלנו היא לא רק לשפר את המיקומים של העמודים אלא כם ליצור עמודים איכותיים עבור הגולשים ועמודים שיניבו לנו תוצאות.

מעקב אחרי השינויים

אחרי שרוב העבודה הקשה מאחורינו, אנחנו חייבים להמשיך ולעקוב אחרי התוצאות של הפעולות שביצענו. איך עושים את זה?

  1. קודם כל, מוודאים שהוספנו את כל העמודים ומילות המפתח שעוד לא עקבנו אחריהם ל-ZEFO.
  2. בודקים שלא יצרנו בטעות קישורים שבורים דרך הפניות לא תקינות או טעויות אחרות באמצעות Screaming Frog.
  3. לאחר שעוברים כמספר ימים/ שבועות וגוגל סורק את העמודים, נכנסים אל ה-Search Console  ובודקים כל עמוד ובוחנים האם יש שיפור בחשיפות ושיפור בביטויים בהם הוא נחשף לאחר השינויים.
  4. בודקים את התנועה שמגיעה לכל אחד מהעמודים דרך Analytics. אפשר לעשות את זה ישירות דרך ZEFO. אם רוצים לקבל טווח יותר גדול של תאריכים, אפשר להיכנס ל-Analytics  עצמו ולבצע חיפוש על פי כותרת או שם הדף כדי לראות את הכניסות אליו מגוגל על גבי ציר הזמן.
  5. בודקים שוב אם יש מה לשפר בעמודים שעדיין לא מראים מגמה חיובית, מחכים תקופה וחוזרים על התהליך.

לסיכום

למרות שלעיתים מפתה מאוד להוסיף לאתר עוד ועוד תכנים חדשים במטרה להתברג על המון מילות חיפוש, כפי שראינו כאן, לפני שממשיכים על אוטומט כדאי רגע לעצור ולבדוק אם אין מה לשפר בתכנים הקיימים. אם הקפדנו על תיעוד, בפעמים הבאות זה יהיה הרבה יותר קל מכיוון שאנחנו כבר מכירים את השטח וחלק גדול מן המחקר כבר יהיה מאחורינו.

יוסי כהן - אקסטרא דיגיטל

יוסי כהן

מייסד ובעלים של חברת אקסטרה דיגיטל.

אקסטרה דיגיטל הינה סוכנות דיגיטל מהמובילות והותיקות בארץ, נוסדה בשנת 2006 ומאז מספקת שירותי שיווק באינטרנט, קידום אתרים, ופתרונות דיגיטל מתקדמים במקצועיות ויסודיות רבה.

אנחנו יודעים כמה כולם עסוקים

נשמח לעדכן כשעולה מאמר ששווה את הזמן שלך