בעולם האידיאלי בקידום אתרים אורגני (SEO) כל מילת מפתח שאנו משתמשים בה בחיפוש בגוגל אמורה להפנות את הגולש לעמוד אחד ויחיד באתר, הבעיה היא שלא תמיד זהו המצב בפועל.

"קניבליזציה" של מילות מפתח (Keyword Cannibalization) היא מצב שבו שני עמודים (או יותר) באתר מתחרים על אותה מילת מפתח במנוע החיפוש, ושניהם מופיעים בתוצאות שלה או חמור מכך – העמוד שלא התכוונו לקדם מוצג עבור שאילתה מסוימת במקום העמוד שכן התכוונו לקדם.

דוגמא ל"קניבליזציה" של מילות מפתח מהסוג הראשון ניתן לראות בצילום המסך הבא: במקרה זה התבצע חיפוש למילות המפתח "פיצה ברמת גן" ועלו שתי תוצאות של אתר "משלוחים".
An example of cannibalization

את המצב השני יותר קשה לראות כי בתוצאות החיפוש נראה רק תוצאה אחת, פשוט לא התוצאה שהתכוונו לקדם. משתמשים במערכת ZEFO מגדירים לעצמם במערכת את הדפים שהם רוצים לקדם, ואז קניבליזציה מהסוג השני יכולה להראות כך:
How cannibalization appears in the ZEFO system

המערכת מודיעה למקדם האתרים "העמוד שבחרת שאותו אתה רוצה לקדם הוא לא זה שמופיע בפועל בתוצאות במנוע החיפוש, אלא עמוד אחר – שים לב".

מהן הבעיות הנגרמות במצב של "קניבליזציה" של מילות מפתח?

למה בעצם אכפת לנו מקניבליזציה של מילות מפתח? למה העובדה שכמה עמודים שונים מופיעים או מתחרים על מילת המפתח היא בעיה?

בואו נראה כמה מהבעיות היותר שכיחות במצב של "קניבליזציה":

  1. פגיעה בדירוגים של העמודים באתר – כאשר גוגל מתלבט איזה מהעמודים באתר מסוים יש להציג לשאילתת הגולש, הוא עלול שלא לדרג עמודים אלה במקומות גבוהים עבור אותן מילות מפתח. הדבר נכון במיוחד כשבחלק מהזמן מופיע דף אחד בתוצאות החיפוש ובחלק מהזמן הדף השני.
  2. פגיעה במאמצי האופטימיזציה של האתר – במצב שבו מספר עמודים מדורגים עבור מילת מפתח אחת, האופטימיזציה הופכת לקשה יותר ונצטרך להשקיע יותר מאמצים בתהליך הקידום. כך לדוגמא, לא קל לזהות אם הגורם לכך שהעמוד שאנו רוצים לקדם לא עלה ראשון הוא מכיוון שהעמוד נמצא על סף עונש מצד גוגל או שפשוט העמוד השני בנוי טוב יותר או שיש אליו יותר קישורים.
  3. פחות הקלקות – במצב של "קניבליזציה" של מילות מפתח מספר ההקלקות באתר שאנו מקדמים עשוי לקטון באופן משמעותי. דמיינו שהעמוד שאתם רוצים לקדם מתאים בדיוק לנושא של מילת המפתח, ואילו העמוד השני פחות וכבר מהכותרת והתיאור שלו יהיה ניתן להבין זאת – פחות גולשים יכנסו אל הדף, גם אם הוא ימוקם גבוה יותר.
  4. פחות המרות – כשיש פחות הקלקות, יש גם פחות המרות. גם כאן, תיווצר עבורנו בעיה כיוון שהעמוד שהופיע בפועל ימיר פחות מהעמוד שאליו רצינו שהגולשים יגיעו.

מהן הסיבות האפשריות להיווצרות מצב של "קניבליזציה"?

מספר סיבות מרכזיות יכולות לגרום למנוע החיפוש להציג עמודים שונים עבור מילת מפתח זהה:

  • קישורים חיצוניים המפנים לעמוד הלא נכון – אם העמוד השני (אותו אנו לא מעוניינים לדרג עבור מילת מפתח מסוימת) מקבל קישורים חיצוניים רלוונטיים, הוא יתחיל להיות מדורג עבור אותה מילה ולכן גם עלול להופיע ראשון.
  • קישורים פנימיים המפנים לעמוד הלא נכון – גם המבנה הפנימי של הקישורים באתר משפיע על ההבנה של גוגל איזה מהעמודים יותר חשוב. אם יותר דפים באתר מקשרים אל העמוד השני, או שיש כמות של קישורים פנימיים עם טקסט עוגן שכולל את מילת המפתח מפנים לעמוד השני, גם זו יכולה להיות הסיבה לבעיה.
  • רמות שונות של אופטימיזציה – באופן אישי זו אחת הסיבות הנפוצות ביותר שיוצא לי לראות לקניבליזציה של מילות מפתח – העמוד השני הוא עם אופטימיזציה טובה יותר.
    הרבה פעמים העמוד שהיינו רוצים לקדם באתר הוא עמוד מכירתי, אבל גוגל הוא מנוע חיפוש שאוהב תוכן, ובמקרים רבים פוסטי רלוונטי בבלוג של האתר יכיל משמעותית יותר תוכן מעמוד המכירה, ולכן גוגל יעדיף אותו. המקרים הפשוטים יותר של רמות שונות של אופטימיזציה הם מקרים בהם העמוד שאיננו רוצים לקדם מכיל כותרות ותיאורים טובים יותר, התמונות שבו עם תגיות ALT שמסבירות היטב מה הגולש יכול למצוא בעמוד וכדו'.

מהם הפתרונות האפשריים לקניבליזציה של מילות מפתח?

בשלב זה ראינו גם למה קניבליזציה של מילות מפתח היא בעיה שדורשת פתרון, וגם ראינו את הגורמים הנפוצים לקניבליזציה. נראה עכשיו איך פותרים את הבעיה:

במידה והבעיה היא קישורים חיצוניים המפנים לעמוד הלא נכון – נוכל לפעול באחת מהדרכים הבאות:

  • שינוי חלק מהקישורים החיצוניים לעמוד הנכון. (פניה אל האתרים המקשרים ובקשה לשינוי)
  • הוספת קישורים חדשים לעמוד הנכון שאותו רוצים לקדם (כאשר לגבי הקישורים הקיימים נוכל לנסות גם להפנותם לדף המתאים, או להחליט שפשוט נשיג מספיק קישורים לעמוד שכן חשוב לנו).
    שימו לב שכמו בכל השגת קישורים לאתרכם חשוב להקפיד על כל הכללים הנוגעים לניהול פרופיל קישורים חיצוניים איכותי כולל: הקפדה על פרופיל anchors איכותי, שילוב מקורות סמכותיים ורלוונטיים לקישורים, ובניית פרופיל קישורים בתדירות לא מוגזמת.

אם הבעיה היא קישורים פנימיים המפנים לעמוד הלא נכון, מומלץ לנקוט באחד מהצעדים הבאים:

  • הוספת קישורים פנימיים מהעמוד שאתם לא רוצים לקדם אל העמוד הנכון – פעולת התיקון כאן היא פשוטה לביצוע: עלינו לשים בעמוד שאיננו רוצים לקדם קישור שיחבר לעמוד שאנחנו כן רוצים שיופיע בגוגל. באופן כזה יבינו גוגל והגולשים לאורך זמן, איזה עמוד עוסק במילות המפתח, ואיזה עמוד לא עושה זאת.
  • שינוי המבנה הפנימי של האתר כך שהעמוד הרצוי יקבל יותר קישורים מהעמוד השני – ניתן לבצע פעולות שונות, למשל:
    • מיקום העמוד הרלוונטי גבוה יותר בהיררכית הדפים באתר כדי לאותת למנוע החיפוש על חשיבותו.
    • צמצום כמות הקישורים שמובילים את העמוד שאיננו רוצים שיופיע.
    • הוספת קישורים פנימיים נוספים מדפים שונים באתר אל העמוד שחשוב לנו.
  • שינוי anchor text על קישורים פנימיים – שינוי anchors של קישורים פנימיים – הוספת anchors עם מילת המפתח אל העמוד הנכון במידה ואין כאלה, ושינוי anchor שכולל את מילת המפתח שמוביל אל העמוד השני.

אופטימיזציה לעמודים:

  • ניתן לבצע אופטימיזציה לתוכן בעמוד שנרצה לקדם כך שגוגל יקבל אותו כעמוד המועדף. ראשית – באמצעות עיבוי התוכן של העמוד הרצוי. מעבר לכך – ביצוע אופטימיזציה סטנדרטית לעמוד הרצוי – שילוב של מילות המפתח בכל המקומות החשובים בעמוד כמו: ב-title, בתיאור, בכותרת הראשית, בכותרות המשנה, בתגיות ה-alt של התמונות ובתוכן, וכן מעבר כללי על התאמת העמוד למנועי חיפוש לוודא שהוא תקין מבחינה טכנית.
  • במקביל, מומלץ לבצע דה אופטימיזציה לעמוד שאיננו רוצים לקדם – להפחית את נוכחות מילות המפתח מהתוכן ומכותרות העמוד שלא נרצה לקדם.

פתרונות מתקדמים

אם כל הפתרונות שהוצגו לעיל לא עזרו, יש לבדוק לעומק מהי הבעיה ולהחליט מה לעשות בהתאם לממצאים.

  • במקרים רבים הבעיה נובעת מכך שאין מספיק תוכן בעמוד שאנו מעוניינים לקדם. לשם כך מומלץ להעשיר את העמוד בתוכן רלוונטי, ליצור טקסטים משמעותיים, להוסיף תמונות וסרטונים ולעדכן את המידע בעמוד באופן קבוע.
  • יתכן ומקור הבעיה היא עונש מסוים מצד גוגל ביחס לעמוד שאנחנו רוצים לקדם. יש לבדוק שאין בעמוד בעיה שעלולה לגרום לסנקציה כזו, ואם כן, יש לתקנה.
  • פתרון אפשרי אחר הוא לבצע הפניה אוטומטית מהעמוד הלא רצוי אל העמוד הרצוי. פתרון כזה יפתור בדרך כלל את הבעיה. עם זאת, יש לקחת בחשבון שהוא עלול להיות גם מסוכן. במידה והעמוד הרצוי, אליו נבצע את ההפניה, נמצא בסכנת "עונש" מצד גוגל, אנו יכולים לאבד את תוצאת החיפוש לחלוטין.
  • פתרון נוסף הוא מיזוג התכנים שבשני העמודים (הרצוי והלא רצוי) לעמוד משותף אחד והפניית העמוד שבוטל אל העמוד עם התוכן המשותף. כך למשל, אם שני מאמרים מיועדים לאותו הקהל ושניהם מספרים את אותו הסיפור, מומלץ למזג את שניהם. המיזוג יסייע לדרג את העמוד גבוה יותר (גוגל אוהב תוכן ארוך וכתוב היטב) ויפתור את בעיית "הקניבלזציה".

שימו לב – אין למחוק לגמרי את העמוד שנרצה לבטל אלא רק לבצע הפנייה ממנו אל העמוד שאנו מעוניינים לשמור (זה עם התוכן המלא).

 סיכום

"קניבליזציה" של מילות מפתח היא תופעה לא רצויה בתחום ה-SEO כיוון שיש לה השלכות על דירוג האתר, מספר הכניסות של גולשים אליו, הסמכות שמקרין האתר, שיעור ההמרות והיכולת לבצע בו אופטימיזציה. "קניבליזציה" כזאת מתרחשת בשל מספר גורמים, בין היתר: קישורים חיצוניים ופנימיים, אופטימיזציה לא נכונה לאתר, ובעיות טכניות שונות. במידה וזוהתה בעיה של "קניבליזציה", חשוב לנסות להתגבר עליה באחת או ביותר מהדרכים שהוצעו כאן.

*התמונה הראשית של הפוסט: Figure: Duplicate Content – Author  creative commons

ניר אדר - מנכ"ל זפו

ניר אדר

מהנדס תוכנה בוגר הטכניון, מנכ"ל ZEFO – המערכת המובילה בישראל למקדמי אתרים.
מאז 1997 מנהל את מאגר המידע UnderWarrior – מאגר מידע מקצועי בתחומי מדעי המחשב והמדעים המדוייקים, בנוסף מ-2009 מפרסם מגזין אבטחת מידע חודשי בשם Digital Whisper.

אנחנו יודעים כמה כולם עסוקים

נשמח לעדכן כשעולה מאמר ששווה את הזמן שלך