עמוד שגיאה 404, הוא סוג של HTTP Status Code שמטרתו לעדכן את הגולש (וכן את בעל האתר ואת מנוע החיפוש) על כך שהגיע לעמוד שאינו קיים בשרת ולכן גם לא יוצג באתר.

לדף שגיאה 404 יש שתי מטרות עיקריות:

  1. להתריע בפני הגולש על כך שהגיע לעמוד שאינו קיים ולמזער את הסיכוי שיעזוב את האתר ע"י הצעת מספר אלטרנטיבות לפעולה.
  2. לאפשר ניטור של השגיאות באתר (במידה וישנן).

אם באתרכם קיימות שגיאות 404, יש לכך השלכות שליליות וביכולתן לפגוע בכם בשני אופנים:

  1. מצד הגולש– חווית המשתמש היא חשובה ומשפיעה על הזמן שגולש יבלה באתר ואף ירצה לבצע בו רכישה. גולש המגיע לעמוד שאינו קיים באתר שלכם יאבד מעט מאמונו והוא אף עלול לנטוש את האתר שלכם ולא לחזור אליו שוב.
  2. מצד גוגל– במצב שבו לגולש תהיה חוויה שלילית כיוון שלא מצא את הדף שחיפש, גוגל למעשה נכשל בתפקידו לסייע לו למצוא את התשובה לשאלתו. לכן, כאשר גוגל מזהה מספר רב של שגיאות ביחס לסה"כ הדפים המתפקדים באתר, הוא יטה פחות להפנות אליו גולשים. כל חיבור של גולשים לדפים שאינם מתפקדים וזיהוי של דף 404 עשוי לפגוע בדירוג האתר שלכם מבחינת גוגל והוא עשוי לקבל דירוג נמוך ותנועה נמוכה אליו באופן כללי.

כיצד נוצר דף 404?

ישנן כמה סיבות מדוע ישלח קוד 404:

  1. שינוי כתובת ה-URL של דף מסוים – הדף שינה כתובת באתר אך הגולש עוד ניגש לכתובת הישנה (בין אם הגולש זוכרת את הכתובת או שקיימים קישורים שלא עודכנו אל הכתובת הישנה), ובנוסף הקישורים שהובילו לכתובת המקורית לא שונו או לחילופין, לא בוצע בכתובת טיפול נכון (הפניית 301, הגדרת 410 וכו').
  2. הדף שהיה קיים נמחק, ועדיין קיימים אליו קישורים.
  3. כתובת ה-URL נכתבה בצורה שגויה ולכן הגולש הגיע לדף שאינו קיים – מצב כזה קורה כאשר מתכנת האתר טעה בהקלדה או בהעתקה של כתובת ה-URL של הדף או שהגולש עצמו טעה בכתיבת הכתובת בצורה ידנית כשניסה לגשת אל הדף.
  4. לינקים שבורים בדף אינטרנט, פוסט במדיה החברתית, או באימייל.
  5. שרת לא תקין – השרת האחראי על האתר לא רץ בצורה תקינה או שהחיבור לשרת אינו תקין. נפילת שרת עלולה ליצור דפי 404 זמניים עד לחזרתו של האתר לאוויר. חשוב לציין שמצב זה איננו נפוץ – לרוב במקרה כזה תהיה שגיאה אחרת אך גם מצב כזה יכול לקרות.

Soft 404 ומה ההבדל בינו ובין דף 404 רגיל

דף המכונה "Soft 404" הוא דף שקיים בשרת אך הוא דל בתוכן או ריק לגמרי מתוכן. בעוד שדף 404 רגיל שולח הודעה שהדף לא נמצא, דף Soft 404 אינו שולח הודעת קוד 404 (אלא הודעת 200 שהדף תקין) אך הבוט של גוגל חושב שהוא עמוד עם שגיאה.

כיצד צריך לפעול דף 404?

במקרה שהגולש נכנס לעמוד שאינו קיים, הוא יקבל הודעה שהדף לא נמצא. במקרה כזה:

  1. יש להשאיר את הכתובת שהגולש היה בה.
  2. על השרת להחזיר הודעת קוד 404 המתריעה כי הדף אינו תקין. יש לוודא עם כלים שבודקים את ה-HTTP status שהקוד הנכון אכן נשלח.
  3. יש להציג לגולש הודעת 404 ברורה בדף עצמו ובה הסבר על מה קרה, כשעדיף גם לספק המלצות מה ניתן לעשות, כולל קישורים לחלקים אחרים של האתר או לעמוד הבית שלו. המטרה היא לוודא שהגולש יוכל לחזור בקלות לאתר ולא יצא ממנו.

How should page 404 look

המלצות נוספות לשיפור דף 404

מעבר להנחיות הבסיסיות, נציע דרכים נוספות לשיפור עמוד ה-404 של האתר שלכם במטרה להגדיל את הסיכוי שהמבקרים באתר שנתקלו בו, יישארו ולא יעזבו לאתר אחר:

  1. יש להסביר לגולש מה קרה בצורה פשוטה ומעוררת אמון.
  2. מומלץ לכלול קישורים לפרטי הקשר שלכם (על מנת שיוכלו לפנות אליכם ולפתור את הבעיה בעזרתכם) וכן קישור לעמוד הבית או לעמודים פופולריים באתר.
  3. בהיבט הויזואלי – מומלץ שעמוד שגיאה 404 יהיה בעל מראה דומה לשאר העמודים באתר ולא כעמוד תלוש ונפרד מהם. ניתן גם להוסיף אייקון מעניין, תמונה של העסק, או כל דבר שיכול להיות רלוונטי ומעניין. יש לוודא שהדף נראה היטב גם במכשיר המובייל.
  4. יש לוודא שבטמפלט של הדף תהיה כותרת של "שגיאת 404" או "דף שאינו קיים" – כדי לקבל נתונים מגוגל אנליטיקס לגבי העמודים התקולים ומהי תדירות הכניסה אליהם.

good_404

מהן הטעויות הנפוצות בהקמת דף 404 ומהן השלכותיהן?

  1. כתיבת הודעת השגיאה 404 ללא שנשלח קוד 404 המתריע על הבעיה.
  2. הפנייה אוטומטית של הגולש לעמוד אחר באתר (לדוגמא, עמוד הבית) מתוך הנחה שזהו העמוד שהוא (וגם מנוע החיפוש) מעוניין בו בלי לשלוח הודעת קוד 404. זהו פתרון שיכול להשתבש, עדיף לזהות את מקור הבעיה ולתקן אותו.
  3. החזרת קוד 200 והצגת עמוד 404 – במקרה כזה הבעיה היא שמנוע החיפוש חושב שהדף תקין, אך הוא בפועל מקבל עמוד דל תוכן (וכמות גבוהה של דפים דלי תוכן תפגע בדרוג האתר). כמנהלי האתר אין לנו התראה שהגולש הגיע לעמוד לא תקין.

bad_404

כאמור, הקמה לא טובה של דף 404 משפיעה על תוצאות ה-SEO:

לטעויות בדף 404 (יש הפניה ל-URL 404 אבל לא נשלחת הודעת קוד 404) יש השלכות שליליות בעיקרן: הגולשים, שלא הגיעו לעמוד שציפו למצוא, יטו לעזוב את האתר ולא לחזור לדף אחר בו. גם מצד גוגל, האתר שלכם עשוי לקבל דירוג נמוך והתנועה אליו תהיה נמוכה.

איך מזהים את השגיאות הקיימות בדף 404?

קיימות מספר דרכים/כלים בעזרתם ניתן למצוא את שגיאות 404 באתר שלכם:

      1. ביצוע סריקה של האתר באופן תדיר – אחת התוכנות המוצלחות לכך היא Screaming Frog עבור אתרים קטנים ו- DeepCrawl לאתרים גדולים ולאתרים של חברות עסקיות גדולות. שתי התוכנות מאפשרות לקבל מידע לגבי סטטוס קוד השגיאה באתר.
      2. אפשרות נוספת היא השימוש ב-Google Search Console המציג דפי שגיאה שהרובוט של גוגל מצא בעת סריקת האתר.

    Google Search Console 404

    1. שימוש ב-Google Analytics – לחיפוש כותרות דפים הכוללות "שגיאה 404" או "דף לא נמצא". הרשימה שתתקבל תצביע על מספר הפעמים שדף מסוים כלל שגיאה ותאפשר לתעדף איזה עמודים כדאי לתקן ראשונים.
    2. כלי נוסף הוא Dead Link Checker – זהו כלי חינמי הסורק את האתר ומציג את שגיאות 404 שנמצאו בו. השימוש בו הוא פשוט – כל שנדרש לעשות הוא להכניס את כתובת האתר שלכם ולקבל את התוצאות.

    dead-link-checker

    איך ניתן למצוא קישורים שגויים באתר

    מספר שיטות שיוכלו לסייע לכם במציאת ה-URL המהווה מקור לשגיאות בדפים באתר שלכם (לדוגמא, לינקים פנימיים):

    1. ראשית מומלץ לבדוק האם מקור הבעיה הוא קישור פנימי או קישור של הפניה מבחוץ (redirect). המערכות שהוזכרו קודם: Screaming Frog, DeepCrawl, או Sitebulb מאפשרות להפיק דו"ח על לינקים פנימיים שיש בהם שגיאה 404.
      כאשר יהיה רשום בדו"ח "AHREF”- תתבצע הכוונה ללינק בעייתי בתוך האתר. כאשר רשום בדו"ח "HTTP Redirect" הכוונה היא ל-URL שהופנה מדף חיצוני. במקרה כזה יש לבדוק את ה-redirect file או האדמין כדי לברר מהו ה-URL המקורי ולשנות את מקור ההפניה כדי לא לכוון לעמוד השגוי.
    2. ניתן לבדוק את המקור בעמוד ולבצע Control+Find (C+F) כדי לזהות את הדרך ל-URL התקול/שבור.
    3. במידה ומצאתם את שגיאת ה-404 באמצעות גוגל אנליטיקס, אפשר למצוא את העמוד הבעייתי באמצעות שיטת האלימינציה. במקרה כזה יש ללחוץ על ה-navigation panel, כדי למצוא את העמודים הקודמים בתוך ה-Path.

    לסיכום

    שגיאת 404 מתריעה על כך שה-URL של הדף הוא שבור או שלא היה קיים מלכתחילה. חשוב להקפיד של שליחת קוד 404 כאשר מתגלה שגיאת 404 ובכך למנוע את ההשלכות השליליות עבור כל הנוגעים בדבר.
    בעלי האתר- יוכלו לאתר את הבעיה ולתקנה, הגולש – לא יאבד את אמונו באתר ויעזוב אותו לאתר אחר, וגוגל – לא ידרג את האתר בדירוג נמוך וימנע משלוח אליו את הגולשים.

אנחנו יודעים כמה כולם עסוקים

נשמח לעדכן כשעולה מאמר ששווה את הזמן שלך