אחרי שבחרתם אחסון, דומיין והקמתם את האתר, ביצעתם אופטימיזציה מצוינת ודאגתם שהאתר שלכם יהיה מותאם לדרישות מנועי החיפוש, הגיע הזמן לקישורים.
למה קישורים? נתחיל עם הקדמה קצרה על המטרה של בניית קישורים, ואיך היא תורמת לקידום האתר שלכם בגוגל. אם אתם כבר יודעים את ההיסטוריה ורוצים להגיע לתכל׳ס – איך לבנות קישורים – לחצו כאן.
מהם קישורים ולמה הם חשובים לקידום האתר?
קישורים (links) הם קטעי טקסט או תמונות המעבירים את הגולש לדף אחר בלחיצה עליהם. המטרה המוצהרת שלהם היא לסייע למשתמשים באינטרנט למצוא תוכן אינפורמטיבי ומעניין באתר עצמו או במקומות אחרים ברשת.
ניתן לסווג את הקישורים ל-3 סוגים עיקריים:
- קישורים פנימיים – קישורים המצביעים אל עמודים באותו אתר.
- קישורים יוצאים – קישורים המצביעים מהאתר שלכם אל אתרים אחרים.
- קישורים חיצוניים – נכנסים – קישור יוצא מאתר זר המקשר לאתר שלכם.
לקישורים הנכנסים לאתר כלשהו יש תפקיד חשוב ביותר בקידום האתר במנועי חיפוש, מאחר שמספר הקישורים ואיכותם הם חלק חשוב בסיגנלים (הסימנים) המסמנים לאלגוריתם מנוע החיפוש את ערכו וטיבו של דף או אתר מסוים.
בתחילת הדרך של גוגל, אי שם בתחילת שנות ה-2000, הוצג האלגוריתם המפורסם שנקרא PageRank. בקצרה, ניתן לומר שגוגל התבססה על כמות הקישורים הנכנסים לאתר ועמוד מסוים, כדי לעמוד על טיבו ולקבוע את דירוגו בתוצאות החיפוש.
בצורה זו, אפשר להסתכל על קישורים כ״המלצות״ של אתרים אחרים על אתר או דף מסוים, וניתן להניח כי ככל שיהיו לדף יותר קישורים נכנסים מאתרים ברשת, כך אלגוריתם מנוע החיפוש יתייחס אליו בצורה חיובית יותר.
עם השנים ועדכוני האלגוריתם של גוגל (בדגש על עדכוני פינגווין השונים), החשיבות עברה מכמות הקישורים לאיכות הקישורים הנכנסים. הקישורים נבדלים באיכותם בעיני מנועי החיפוש, ובמקרים מסויימים קישור איכותי אחד יכול לתרום לקידום האתר יותר מאשר כמות גדולה של קישורים פחות איכותיים או פחות רלוונטיים. כלל אצבע למקדמי אתרים – ניתן להעריך שככל שהקישור קשה יותר להשגה, כך ערכו גבוה יותר בעיני האלגוריתם של גוגל.
איך תוכלו לקבוע איזה לינקים יותר איכותיים מאחרים?
לפני שנצלול לתהליך בניית הקישורים ואיך משיגים קישורים איכותיים לאתר שלכם, חשוב לדעת להבדיל בין קישורים שונים, ולמצוא את הקישורים הטובים שבאמת יעזרו לכם להתקדם.
סמכותיות האתר המקשר
לסמכותיות (Autority) יש ערך גדול מאוד בעיני האלגוריתם של גוגל, וקישור מעמוד סמכותי בתחום מסוים יכול לתרום לאתרים באותו התחום. כמובן, גם לסמכותיות הדומיין יש ערך בפני עצמה, והיא מאפשרת לגוגל להבין טוב יותר מי האתר ״הממליץ״ באמצעות הקישור. כדוגמה קיצונית, ניתן להעריך שקישור מאתר Forbes יתרום הרבה יותר מקישור מבלוג קטן בעל תנועה דלילה (בהנחה ששניהם רלוונטיים באותה המידה לנושא האתר המקושר – ועל כך נרחיב בהמשך).
איך לבדוק סמכותיות? תוכלו להיעזר בנתונים שמוצגים במערכת ZEFO (ונשאבים מ-ahrefs). עבור כל אתר מקשר, המערכת מציגה נתון של Ahrefs Rank (מדד העמוד המקשר) ו-Domain Rating (מדד הדומיין המקשר).
רלוונטיות האתר המקשר
מעבר לסמכותיות האתר, חשוב לוודא שהקישור לאתר שלכם מגיע מאתר רלוונטי, דומה בתחומו ובנישה שבה אתם מקדמים את האתר. לדוגמה, אם אתם מקדמים אתר בנושאי דיאטה, נסו לקבל קישורים מאתרים דומים בתחום, ולא מאתר שעוסק באינסטלציה.
בקצרה, נסו לבנות קישורים מהאתרים הכי רלוונטיים והכי סמכותיים בתחום שאותו אתם מקדמים.
מיקום הקישור
קיימת חשיבות גבוהה למיקום שבו מופיע הקישור לאתר שלכם. האם הקישור מופיע בתוך טקסט רלוונטי, או ״קבור״ בתוך רשימת קישורים ארוכה? האם הגולשים יכולים למצוא אותו בקלות? האם הוא ״מזמין״ הקלקה, או נראה כמו טקסט רגיל? לכל אלה יש חשיבות בקביעת ערך הקישור.
עוגן הקישור (anchor text)
עוגן הקישור, או טקסט הקישור, הוא הטקסט שעליו יש ללחוץ כדי לעבור לאתר המקושר.
מדוע יש ל-anchor text כזאת השפעה על הדירוג בגוגל עבור ביטויי המפתח?
כבר ציינו שקישור מוגדר לפי גוגל כ״הצבעת אמון״ באתר. ולכן מתעוררת השאלה: עבור איזה נושא הקישור מהווה הצבעת אמון? והתשובה: הנושא נקבע לפי ה-anchor text. טקסט הקישור אומר לגוגל למעשה: "אני נותן אמון באתר, בנושא <טקסט הקישור>" .
יחד עם זאת, בתהליך בניית הקישורים חשוב להקפיד שלא להפריז בעוגנים מדוייקים מדי וזהים למילות המפתח שלכם, בפרופיל הקישורים שלכם. הסיבה: סביר להניח כי אם 100% מהקישורים אליכם מכילים את ביטויי המפתח שלכם במדוייק, מנועי החיפוש יחשדו שבוצע כאן קידום.
לכן מומלץ לדאוג שאחוז מסויים מטקסט הקישורים הנכנסים אל האתר יהיה שונה ממילות המפתח, למשל כתובת האתר, או שמו של האתר. מומלץ גם לדאוג שלא כל הקישורים יובילו אל דף הבית של האתר. גם במקרה זה – אם כל הקישורים יובילו רק אל דף אחד מנועי החיפוש יכולים לחשוד בקידום מלאכותי או באתר גרוע.
מהן השיטות הטובות ביותר (לדעתנו) לבניית פרופיל קישורים – שיתרמו לאורך זמן?
1. פנייה יזומה לאתרים חזקים ורלווונטיים – אחת השיטות הנכונות ביותר לבניית קישורים, וכזו שנראית הכי ״טבעית״, היא לפנות באופן יזום לאתרים חזקים, ולהציע להם לפרסם תוכן שלכם. התוכן צריך להיות חדשני, מקורי, רלוונטי וכמובן איכותי – וכזה שיציג את השירותים שלכם או פן מקצועי בעבודתכם.
אם תצליחו לעניין אתר סמכותי בתחום שלכם במאמר פרי עטכם, תוכלו לבקש קישור קרדיט (או אף יותר מכך) ולהנות משני העולמות – תנועה למאמר שלכם, וקישור חזק, סמכותי ובעל ערך.
2. ״מאמרי אורח״ באתרים בנישה דומה או משיקה – הרעיון בשיטה הזו די דומה לשיטה הקודמת, רק שכאן אתם יוצרים קשר עם אתר מקביל אליכם, בתחום דומה או משלים לשלכם. לדוגמה, אם יש לכם אתר שעוסק במוצרים לגינה, תוכלו לפנות לאתרים שעוסקים בעיצוב הבית ולהציע להם מאמר אורח, בנושא רלוונטי לשני התחומים. כך תוכלו לשלב קישור רלוונטי לאתר שלכם.
3. קישורי אינדקסים, פורומים ותגובות – אלו כנראה לא הקישורים הטובים ביותר שתוכלו להשיג, אבל הם כנראה הקלים ביותר. רשמו את האתר שלכם לאינדקסים רלוונטיים בתחומו, הראו נוכחות בפורומים (עם קישור בחתימה) והכניסו תגובות רלוונטיות באתרים שמאפשרים זאת. חשוב לא להפריז בכמות הקישורים האלה, כדי לא להציג מצג לא-טבעי בעיני גוגל, אבל גם כמות מסוימת של קישורים מסוג זה נחשבת לגיטימית בפרופיל קישורים טבעי.
4. הפכו אזכורים לקישורים – חפשו היטב כל אזכור למותג שלכם, או למוצרים שלכם. אם תוכלו למצוא אזכורים כאלה באתרים טובים ורלוונטיים, נסו לפנות אליהם כדי שיהפכו את האזכור לקישור.
5. ״ציד״ של קישורים שבורים – נתקלתם בקישור שבור לאתר בתחום דומה לשלכם, או קישור שבור לעמוד באתר מתחרה שהוסר? נסו לבנות תוכן דומה באתר שלכם, שיתאים למהות הקישור (רמז: תוכלו להשתמש בארכיון האינטרנט כדי להבין מה היה בעמוד המקושר שהוסר), ולפנות לאתר המקשר בבקשה לעדכן את הקישור. (רמז נוסף: השיטה הזו טובה גם לאתרים חזקים במיוחד. ויקיפדיה? לא שמעתם את זה מאיתנו…).
6. החלפת קישורים – השיטה הזו מתאימה במיוחד לחברות קידום אתרים, שמקדמות מספר אתרים במקביל, אך היא יכולה להתאים גם לבעלי אתרים שמקדמים בעצמם את האתר שלהם. פנו לבעלי אתרים רלוונטיים או חברות קידום שמקדמות מספר אתרים בתחומים דומים, והציעו להם החלפת קישורים: קבלו קישור מהאתר שלי (בדרך כלל באמצעות ״מאמר אורח״) ותנו בתמורה קישור מאתר שלכם. בשיטה זו, אין גבול למה שתוכלו להשיג, בהתאם כמובן ליכולות המו״מ שלכם. כדאי לוודא שהאתר המקשר והאתר המקושר יהיו שונים זה מזה.
השיטה הזו נחשבת לשיטה פחות מומלצת בשנים האחרונות, וסובלת מ״שם רע״ בעקבות ניצול לרעה של החלפות ספאמיות. אבל הדרך לבצע החלפת קישורים איכותית באמת היא לחשוב עליה מראש כשיתוף פעולה אמיתי שתורם גם לגולשים ולקוראים, ולא כדרך של שתילת קישורים הדדית.
7. קניית קישורים – מדובר בתחום אפור, שכן גוגל לא ״מתלהבים״ (בלשון המעטה) מתעשייה של קנייה ומכירה של קישורים, שמעידה יותר מהכל על השגת קישורים בדרך לא טבעית.
בשיטה זו תוכלו לקנות קישורים מכתבות ממומנות באתרי חדשות ותוכן למיניהם, או לקנות קישורים מאתרים חזקים במיוחד, שסביר שלא היו מסכימים לקשר אליכם ללא תמריץ כלכלי. שימו לב – על פי הנחיות גוגל ״היבשות״, יש לסמן את הקישורים הקנויים בתגית rel=sponsored שתעיד על כך שהקישור אינו טבעי.
ואחרי שבניתם קישורים חיצוניים – איך להשתמש ב-ZEFO כדי לעקוב אחרי פרופיל הקישורים שלכם?
כלי מעקב וניהול הקישורים של ZEFO מאפשר לכם להכניס את כל הקישורים שבניתם למעקב – לא משנה איך השגתם אותם ובאיזו שיטה – ולקבל התראה בכל פעם שהקישור משתנה או מוסר.
- היכנסו למסך הקישורים ולחצו להוספת קישור חדש.
- בחלון שייפתח הזינו את כל הפרטים של הקישור – העמוד המקשר, נתוני הקישור (nofollow, sponsored וכו׳) ופרטים נוספים ככל שתרצו, כגון איש הקשר או התשלום עבור הקישור.
- זהו! הקישור שלכם מתווסף למעקב יומי, ועל כל שינוי בקישור תוכלו לקבל התראה למייל.